Pojišťovny nemají podle pojišťovacích expertů za povinnost informovat řidiče o tom, že si mohou snížit pojistku vozu proti havárii nebo krádeži podle toho, jak postupně klesá jeho hodnota. Neustálé změny částek pojistného na složenkách by pojistky kvůli náročné administrativě zdražily, uvedly pojišťovny loni v prosinci. Řidiči, které pojišťovny na výhodu neupozorní, ovšem mohou zbytečně platit navíc pojistné v řádu stovek nebo i tisíců Kč.
“V neupozornění na snižování hodnoty pojištěného automobilu či jiného předmětu pojištění úmysl pojišťovny nevidím," uvedl analytik serveru Měšec.cz Petr Zámečník. Pojišťovny jsou komerčními subjekty a podle toho se také chovají, dodal analytik serveru Finance.cz Lukáš Buřík. Kdyby pojišťovny obesílaly každého klienta, bylo by to podle něj technicky i administrativně velmi náročné. Šéfredaktor listu Finanční poradce Petr Fejtek naopak soudí, že jde o součást celkově nepříliš solidního chování pojišťoven vůči klientům.
Vzrostly by administrativní náklady
“Zásadou je, že pojistnou částku stanovuje klient, a je tedy na něm, aby nedocházelo k podpojištění, či naopak jako v této situaci k přepojištění (pojištění na vyšší částku, než je hodnota pojištěné věci)," míní ředitel makléřské společnosti Insia Ivan Špirakus. Každý zákazník má právo požádat o přepracování či změnu smlouvy. Podle Ivana Špirakuse přitom není vždy předem jasné, zda pojištění na časovou cenu musí být levnější než na novou, i když to tak obvykle bývá.
“Pokud bychom chtěli neustále měnit výši pojistného na složenkách, které posíláme klientům, vedlo by to ke zdražení pojistek. Takový model by byl provozně a administrativně náročnější," uvedl mluvčí České pojišťovny Václav Bálek. Většinu škod v havarijním pojištění totiž představují částečné škody, při kterých pojišťovna plní v takzvaných nových cenách. “Pokud si klient přeje vypočítat novou smlouvu, není nic snadnějšího, než aby se obrátil na pojišťovnu," dodal Václav Bálek.
Některé pojišťovny snížení hodnoty vozu zahrnují
Tato otázka není předmětem jakýchkoli pravidel členů České asociace pojišťoven, uvedl generální tajemník asociace Tomáš Síkora. Dohody v této oblasti by podle něj mohly být posuzovány jako kartelové, a nejsou tedy v rámci ČAP přípustné. Mnohé z členských pojišťoven podle něj do konstrukce ceny produktu snížení hodnoty vozu zahrnují. Například Kooperativa zohledňuje ve smlouvách na dobu neurčitou stárnutí vozidla pomocí koeficientu jedenkrát za rok, oznámil mluvčí pojišťovny Marek Vích.