Velká cena bude bez tabáku

06.02.2007 | , FINANCE.CZ
Finance.cz v médiích


perex-img Zdroj: Finance.cz

Brněnský deník (6.2.2007) - Analytik společnosti Finance. cz Lukáš Buřík tvrdí, že odchod sponzorů z tabákového průmyslu je zásahem do celého seriálu závodů. Pokud si okruh zachová přízeň fanoušků, sponzory přiláká.

Pořadatelé brněnské motocyklové Grand Prix letos změní hlavního sponzora. Modrá je dobrá, ale jiná barva může být lepší. Letos si to po letech vyzkouší brněnský Masarykův okruh při Velké ceně silničních motocyklů. Z názvu závodu mistrovství světa totiž vymizí název cigaret Gauloises s typickou tmavě modrou barvou.
 Vedení Masarykova okruhu nechce zatím situaci nijak blíže komentovat. „Změnil se titulární sponzor Grand Prix,“ poznamenala ředitelka okruhu Ivana Ulmanová. Velká cena ponese název Cardion AB Grand Prix České republiky. Už nyní to uvádějí oficiální stránky mistrovství světa silničních motocyklů motogp.com. Cardion figuruje jako sponzor motocyklového týmu Karla Abrahama, který je doma právě na brněnském okruhu. Společnost Cardion se pak zabývá prodejem zdravotnických prostředků.
 Obrat od „zdraví škodlivého“ tabákového sponzoringu je zřejmě výsledkem tlaku ze strany zákona. Od roku 2003 v České republice platí podle Kateřiny Kalendové z právní kanceláře Tomáše Rašovského zákon, který zakazuje reklamu na tabákové výroky. „Sponzorování motoristických soutěží má ale výjimku,“ uvedla Kalendová. Filip Winter z advokátní kanceláře Winter a spol. doplnil, že původně platila výjimka jen do začátku tohoto roku. Pak ale omezení ze zákona vypadlo.
 Reklamě tabákových firem rozhodně nejsou nakloněni psychologové. „Je stoprocentně dobře, že cigarety zmizí z názvu takové akce,“ uvedl primář psychiatrické léčebny v Brně Jiří Pokora. Podle něj si především mladí lidé mohou kvůli reklamě spojovat vzrušení z rychlosti či závodů právě s prožitkem při kouření. Pokud reklama na tabák úplně vymizí, může to podle něj pomoci k tomu, aby mladí lidé tolik nekouřili.
 Někteří lidé tvrdí, že zákaz tabákové reklamy ohrozí pořádání akcí jako je Velká cena. Podle experta Amose Krejčího ale není situace dramatická. „Jsou jiné firmy, které mohou závody podpořit,“ řekl.
Analytik společnosti Finance. cz Lukáš Buřík tvrdí, že odchod sponzorů z tabákového průmyslu je zásahem do celého seriálu závodů. Pokud si okruh zachová přízeň fanoušků, sponzory přiláká.
 Vyzkouší to letos i Masarykův okruh.

Historie Velké ceny v Brně

1950 – první motocyklový závod, Velká cena Československa, na starém okruhu 1965 – Velká cena je poprvé zařazena do kalendáře mistrovství světa, trať okruhu byla zkrácena na 13,9 kilometru
1975 – trať se opět zkracuje na 10,9 kilometru 1982 – stále přísnější bezpečnostní požadavky vyřadily brněnskou Velkou cenu ze seriálu mistrovství světa, v Brně se pořádalo „jen“ mistrovství Evropy
1987 – na nový okruh se vrací závody mistrovství světa motocyklů 1992 – Masarykův okruh neakceptoval změněné ekonomické podmínky seriálu mistrovství světa a závod se nekonal

Autor článku