"K žádnému výpadku či omezení výroby kvůli mítinkům nedošlo," řekl mluvčí automobilky Jaroslav Černý. K půlhodinovým mítinkům odbory využily přestávek v práci a uspořádaly je i v závodech Vrchlabí a Kvasiny. Shromáždění zahájily v pondělí v mladoboleslavské svařovně. Posledních několik mítinků se odehrálo dnes.
Mítinky odbory označily za předzvěst případné tříhodinové výstražné celopodnikové stávky. K ní by přistoupily, pokud by se s vedením na růstu mezd nedohodly. Firma již dříve uvedla, že jejím cílem je dohoda a odbory nemají k nátlakovým akcím žádný důvod.
Odbory požadují u tarifů průměrný růst 17 procent. Spolu s jejich dalšími požadavky to znamená nárůst celkového objemu mezd o 24 procent. Firma navrhla zvýšení tarifů o 6,1 procenta a návrh odborů již dříve označila za nereálný.
Dosud se konalo pět kol vyjednávání a nejdůležitějším výsledkem je ustoupení automobilky od zavedení nového mzdového systému, který by výrazně posílil pohyblivé složky mzdy. Odbory nový model odmítaly jako údajně nespravedlivý. Nyní by obě strany měly jednat o navyšování jednotlivých složek mzdy. Příští kolo kolektivního vyjednávání se uskuteční 26. března.
Zatím se odbory s firmou dohodly na vyšších příplatcích za ztížené pracovní prostředí a za noční práci. Firma dál navrhla zvýšení jednorázového bonusu na 8000 korun, zvýšení osobního ohodnocení, vyšší odstupné při propuštění z organizačních důvodů a vyšší půjčky na pořízení bydlení.
Při svých požadavcích odbory poukazují na výborné výsledky podniku, kterému loni čistý zisk vzrostl o 40 procent na rekordních 11,06 miliardy korun. Podle odborů byla loni průměrná dělnická mzda v automobilce 22.057 korun.
V kolínské automobilce TPCA se firma a odbory dohodly na letošním růstu mezd o 7,5 procenta. Průměrná mzda ve výrobě se tak zvýší na 23.000 korun. V automobilce Tatra by růst mezd měl letos činit 4,25 procenta. Průměrná mzda se loni v Tatře přiblížila 21.000 korunám. Ve slovenské divizi německé automobilky Volkswagen letos stoupnou mzdy o 7,5 procenta.