"Dráhy předpokládaly, že vozy budou nasazeny do vlaků EuroCity v grafikonu připravovaném v prosinci 2005. Firma ale vozy nedodala, první se přejímaly až 22. listopadu loňského roku," uvedl člen Dozorčí rady ČD Jaromír Dušek.
Dráhy za vagony podle HN zaplatily předem. "Šlo o nepochopitelnou výjimku," řekl Dušek. Dozorčí rada proto loni v listopadu požádala vedení ČD, aby vůči dodavateli uplatnilo maximální smluvní sankce za špatnou kvalitu a pozdní dodávku. Penále může činit až deset procent hodnoty dodávky - 130 milionů korun. "Mezi společností Siemens a Českými drahami jednání o kompenzacích probíhají. Nejsou ukončena, proto je nemohu komentovat," uvedl mluvčí Siemensu v Česku Petr Sedláček. Podle jeho vyjádření převzaly ČD do letošního března šestnáct vagonů prvních a druhých tříd, zbývajících deset firma dodá do konce dubna.
Vůz první třídy typu Ampz od Siemensu má 58 sedadel a stojí zhruba 55 milionů. Může jezdit rychlostí 200 kilometrů za hodinu, má tlakotěsné provedení a dva vakuové záchody. A také "pomačkanou" střechu, dodávají HN. "Deformace vznikly přibodováním střechy ke stěnám vozu. V místech deformací je materiál zeslaben a s ohledem na dynamické namáhání a klimatické vlivy existuje riziko vzniku trhlin," řekl drážní technik, který z obavy před ztrátou zaměstnání nechce být jmenován.
Mluvčí ČD Aleš Ondrůj jeho názor kategoricky odmítá. Podle něho jde o moderní technologii a vypadají tak všechny vozy tohoto typu, které v Evropě jezdí. Přesto určité nedostatky na vagonech připouští: "Naši přejímači nebyli spokojeni s kvalitou některých prvků na vozech. Požádali jsme o jejich odstranění před převzetím. S ohledem na to ani nebudeme takové nedostatky konkretizovat."
Výtky odmítá i Siemens. "Vozy, které byly Českými drahami převzaty do provozu, fungují zcela bez závad," řekl Sedláček.
Siemens nedodává drahám jen osobní vozy. V červnu 2005 podepsala firma s drahami smlouvu na dodávku 12 lůžkových vozů za asi tři čtvrtě miliardy korun. Dráhy je měly převzít loni v listopadu. Dodnes je nemají. "Lůžkové vozy mají jen minimální zpoždění. Bylo způsobeno změnou předpisů v průběhu výroby i dodatečnými požadavky zákazníka na vybavení," uvedl Sedláček. Lůžkové vozy podle něho Siemens drahám dodá do konce tohoto týdne.