Turecko je rozlehlá demokratická země, ležící převážně v Malé Asii a z menší části v jihovýchodní Evropě. V rámci zlepšení své nelichotivé ekonomické situace se Turecko v průběhu posledních desítek let snažilo vytvořit takové podmínky, které by umožnily dlouhodobý ekonomický růst země a také vhodné podmínky pro zahraniční investory. Díky těmto krokům se růst HDP během posledních pěti let pohybuje nad hranicí 5 procent, míra nezaměstnanosti je v současné době ve výši 10,3 procent a inflace činí 11 procent. Tyto snahy o zlepšení podnikatelského prostředí však znatelně zpomaluje například vysoká míra korupce či nedokonalá a nepřehledná legislativa.
Jaké jsou v Turecku daně
Mezi nejdůležitější daně v Turecku patří daň z příjmu fyzických osob, daň z příjmu právnických osob, daň z výnosu cenných papírů, daň z přidané hodnoty či sociální pojištění. V rámci snižování daní Turecko během posledních let snížilo horní sazbu daně z příjmu fyzických osob z 55 procent až na současných 35 procent a dolní sazbu daně z příjmu fyzických osob z 25 procent na současných 15 procent. Zároveň byla snížena také sazba daně z příjmu právnických osob z 33 procent na současných 20 procent a zahraničním subjektům bylo vládou v Turecku u daně z příjmu právnických osob umožněno požádat o snížení daně.
Tabulka: Daň z příjmu fyzických osob
Sazba daně | Daňový základ [YTL] |
---|---|
15 % | 0 - 7.000 |
20 % | 7.001 - 18.000 |
27 % | 18.001 - 40.000 |
35 % | 40.001 a více |
Zdroj: EuroFirma
U daně z výnosu cenných papírů a akcií byla v Turecku sazba stanovena na 10 procent nebo 20 procent v závislosti na typu cenného papíru. U daně z přidané hodnoty byla v Turecku zavedena jednotná sazba ve výši 18 procent. Procentuální výše u sociálního pojištění hrazeného zaměstnavatelem v Turecku činí 21,5 % a u sociálního pojištění hrazeného zaměstnancem je ve výši 15 procent z hrubé mzdy zaměstnance. Jedním z nejzávažnějších a zároveň dlouhodobých problémů je v Turecku opravdu velmi nízká platební morálka daňových poplatníků a nedostatečná kontrola výběru daní.
Mzdy a sociální podpora
Hlavní město: Ankara
Měna: turecká lira [YTL]
Počet obyvatel: 72,1 mil.
Rozloha: 780.580 km2
HDP/obyvatele: 10.800 USD
Sociální podpora tureckého státu je při porovnání s evropskými zeměmi naprosto nedostačující. Občané Turecka při nemoci či při nezaměstnanosti neobdrží od turecké vlády v podstatě žádnou sociální podporu a jsou tedy odkázáni pouze na sebe a svoji rodinu. Průměrná měsíční mzda v Turecku činí 730 eur a průměrný počet hodin odpracovaných na plný úvazek je v Turecku ve výši 43,3 hodiny/týden. Práce na částečný úvazek je v Turecku rozšířená velmi málo.
Jak se v Turecku podniká
Při porovnání podnikatelského prostředí Turecka s členskými zeměmi Evropské unie jsou již na první pohled patrné obrovské nedostatky například v legislativě či v zavádění nástrojů snižujících korupci. Během posledních let byl sice v Turecku zaznamenán pokles turecké byrokracie a postupné zjednodušování procesu všech potřebných žádostí při začátku podnikání, ale i přesto Turecko oproti ostatním evropským státům výrazně zaostává. Naopak mezi přednosti Turecka patří především umístění země v centru obchodních tras, levná pracovní síla či významná pozice Turecka v tranzitu energií (ropy či zemního plynu) do okolních zemí.
Turecká vláda se při získávání zahraničních investorů kromě zajímavých oblastí snaží lákat investory také do zaostalého jihovýchodu země. Jako nástroj přitom používá výhodné pobídky, které však zahraniční investoři získají pouze v případě investice do přesně specifikovaných částí Turecka. Výhodnost pobídek spočívá především ve snížení sazeb daní či v nabídce výhodné ceny státních pozemků. Mezi oblasti, o které mají v Turecku zahraniční investoři největší zájem, patří především sektor služeb, energetika, infrastruktura či oblast cestovního ruchu. V současné době patří v Turecku mezi největší zahraniční investory Německo, Nizozemí, Velká Británie a Spojené státy.
Tabulka: Zdanění u jednotlivých příjmů
Mzdové odvody | Průměrný příjem [%] | |||
---|---|---|---|---|
67 | 100 | 133 | 167 | |
Centrální daň z příjmů FO | 13,2 | 14,7 | 16,4 | 17,5 |
Místní daň z příjmů FO | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Daň z příjmů celkem | 13,2 | 14,7 | 16,4 | 17,5 |
Sociální pojištění hrazené zaměstnancem | 15,0 | 15,0 | 15,0 | 15,0 |
Odvody zaměstnance celkem | 28,2 | 29,7 | 31,4 | 32,5 |
Sociální pojištění hrazené zaměstnavatelem | 21,5 | 21,5 | 21,5 | 21,5 |
Celkové zdanění práce | 40,9 | 42,1 | 43,6 | 44,5 |
Zdroj: EuroFirma
Členství v Evropské unii
Již čtyřicet let se Turecko neúspěšně snaží vstoupit do Evropské unie. Pro získání členství v Evropské unii je však nutné nejdříve splnit všechna požadovaná kritéria Evropské unie. Pokud se Turecku tyto velmi náročné a přísné podmínky podaří splnit, stane se právoplatným členem EU. Otázkou však zůstává, zda je Turecko tato kritéria vůbec schopno splnit. Ve smlouvě o Evropské unii je uvedeno, že se o členství v EU může ucházet jakákoli evropská země, která respektuje hodnoty demokracie, lidských práv a právního státu. Mezi základní politická kritéria členství v Evropské unii patří svoboda vyznání, ochrana menšin a nediskriminace. Konkrétně pro Turecko z výše uvedeného vyplývá například razantně posílit práva nemuslimských náboženských komunit či přestat potlačovat lidská práva (především u žen).
Zdroj: Euroskop.cz, EuroFirma