AK: Hovězí na pultech není vždy řádně značeno

27.03.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 27. března (ČTK) - Hovězí maso na pultech obchodů podle Agrární komory není vždy řádně značeno, pokud jde o původ, a zákazníci tak mohou být v některých případech citelně ošizeni. "Jde například o případy, když si zákazník místo kvalitnějšího masa z mladého býka odnese domů hovězí maso ze staré krávy. Mezi oběma variantami je totiž nemalý rozdíl v ceně," sdělili dnes na tiskové konferenci zástupci AK s tím, že již požádali ministerstvo zemědělství o přísnější kontroly značení a prodeje hovězího.

Při koupi českého masa se podle prezidenta AK Jana Veleby spotřebitel na balení dozví řadu údajů od registračního čísla, věku, pohlaví zvířete až po datum porážky a číslo jatek. V některých řetězcích, které maso dováží, je ale na hovězím informací podstatně méně, řekl Veleba.

Jako příklad uvedl Interspar, který polovinu prodejen začal zásobovat masem z Rakouska. Tam podle něj kupující většinu podobných údajů o mase nezjistí.

"Jde nám o to, aby tyto obrovské rozdíly ve značení zmizely," prohlásil Veleba. Pro dovážené maso sice platí o něco méně přísné požadavky, podle šéfa AK už ale může jít v případě Intersparu o porušování předpisů.

Pokud hovězí není řádně značeno, otevírá to podle zástupců komory možnost pro podvádění zákazníků. "Zejména v tom, že kupující zaplatí za kvalitnější a dražší maso z mladého býka, ale domů si odnese hovězí ze staré krávy. Rozdíl v nákupní ceně 100 kilogramů hovězího z krávy v Česku a 100 kilogramů hovězího z býka v Rakousku je až 100 euro," uvedl Veleba.

Chyby ve značení Agrární komora vytýká i dalším obchodníkům. Jeden z řetězců podle jejího zjištění například deklaroval, že prodává maso z býka. Ten ale prý podle evidence zvířat vůbec neexistoval.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK