ROZHOVOR-Škoda Auto může jet kvůli koruně rychleji do ciziny

28.03.2007 | , Reuters
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Christiaan Hetzner...

...

Nepřirozená síla koruny by mohla v případě neochoty centrální banky k intervenci přinutit místní průmyslové podniky k budování provozů v zahraničí, řekl agentuře Reuters šéf největšího českého vývozce.

"Kurs koruny neodráží sílu země, což jednoduše znamená, že koruna je nadhodnocená. V zemi stále probíhá proces restrukturalizace... zjevně tu působí prvky spekulace," řekl Detlef Wittig, předseda představenstva automobilky Škoda Auto ze skupiny Volkswagen .

Ačkoli každý druhý automobil prodaný na českém trhu pochází z mladoboleslavské továrny, trvá dosud velmi silná závislost největší české firmy podle tržeb na zahraniční poptávce, neboť téměř 90 procent její produkce míří k zákazníkům mimo Česko.

Oživení české ekonomiky lze podle Wittiga do značné míry přičíst vzkvétajícímu domácímu zpracovatelskému průmyslu, takže silná koruna představuje bezprostřední riziko pro budoucí růst.

Na otázku, zda by Česká národní banka (ČNB) mohla podniknout kroky ke snížení kursu koruny, řekl šéf Škody: "Když se budeme ozývat častěji a hlasitěji, tak možná."

Klíčová dvoutýdenní repo sazba ČNB je s úrovní 2,5 procenta nejnižší v Evropské unii a všichni analytici oslovení v průzkumu Reuters předpověděli, že se na tom nic nezmění ani po čtvrtečním zasedání bankovní rady.

Škoda by ráda využila dynamické poptávky na rozvíjejících se trzích a hodlá své vozy sestavovat na místě z prefabrikátů, jež vyváží do zemí, jako jsou Rusko nebo Indie. Firma chce letos dosáhnout rekordního počtu prodaných vozů, ale její cenové zvýhodnění oproti konkurenci se při zpevňování koruny vytrácí.

"Cítím tuto záležitost velmi silně. Nečekám, že bychom při neustálém posilování koruny všechny tyto zahraniční provozy dále zásobovali z Česka," řekl Wittig.

"Vyvstává otázka rychlejší, časnější lokalizace."

ZELENÁ AUTA NA OBZORU

Kromě továrny v indickém Aurngabádu sestavuje firma auta též v Bosně, Kazachstánu a na Ukrajině.

Škoda rovněž plánuje do poloviny letošního roku spustit v Číně výrobu druhé generace modelu Octavia, přičemž objem tamější produkce by měl po rozšíření o modely Fabia a Superb v příštích letech dosáhnout 100.000 vozů ročně.

Dalším faktorem, jenž by měl podle očekávání táhnout náklady automobilky vzhůru a urychlovat její expanzi v zahraničí, jsou jednání s odbory o mzdách, která by podle Wittiga mohla být uzavřena již v pátek.

"Je to rozsáhlá diskuse tvořící část oněch dlouhodobých rozhodnutí, jež budeme muset učinit," řekl Wittig.

Od roku 1991, kdy ji Volkswagen koupil, se Škoda postupně zbavovala nelichotivé image lokálního výrobce z bývalé komunistické země, ztrojnásobila produkci, změnila a rozšířila nabídku modelů a tržby i zisk dosahují rekordní úrovně.

Firma očekává, že prodej letos dosáhne 600.000 vozů - o rok dříve, než plánovala. Wittig připustil, že tato předpověď je "bezpečná" díky nové verzi modelu Fabia, jenž se na objemu prodeje podílí téměř z poloviny.

"Škoda odpovídá současnému trendu na trhu, jenž velí nakupovat chytře - získat všechnu potřebnou technologii ve vysoké kvalitě, spolehlivá auta za velmi dostupné ceny," řekl Wittig.

Za pokračující diskuse o omezování emisí oxidu uhličitého (CO2) Wittig uvedl, že mladoboleslavská firma pracuje na obdobě projektu úsporných vozů Blue Motion mateřské společnosti Volkswagen, již nazval Škoda Green Line - ačkoli připustil, že není jasné, jaký tržní potenciál by takové vozy měly.

"Těžko odhadovat, protože jako hit to přišlo už dvakrát či třikrát a když jsme měli k dispozici jistá technická řešení, vlna zájmu opadla... Mohlo by se to (diskuse o CO2) přehnat a získat na racionalitě," dodal Wittig.

[FRANKFURT/Reuters/Finance.cz]

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK