Na Velikonoce zamíří do Prahy až 70.000 tisíc evropských turistů

29.03.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 29. března (ČTK) - Na Velikonoce zamíří do Prahy až 70.000 turistů převážně z evropských zemí; jejich počty se už několik let výrazně nemění. Vyplývá to z údajů Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. Po lednu a únoru, kdy městská turistika prožívala zimní útlum, jsou Velikonoce prvním vrcholem turistické sezony. Měsíc, na který svátky jara připadají, bývá podle statistik prvním v roce, kdy počet zahraničních turistů v Praze přesáhuje hranici 300.000.

"O Velikonocích v Praze narůstá počet zahraničních turistů asi o 30 procent proti běžnému jarnímu víkendu," řekl mluvčí asociace Tomio Okamura. Jde podle něj vesměs o Evropany, neboť obyvatelé Asie tyto křesťanské svátky neslaví a Velikonoce jsou v těchto zemích běžným pracovním dnem. Podle zástupců velkých hotelů jsou mezi velikonočními hosty nejvíce zastoupeni Španělé, Italové a Britové.

Turisté se začínají sjíždět do Prahy již od čtvrtka, jelikož každá evropská země má různou délku velikonočního volna. Větší poptávce se přizpůsobují restauratéři v centru města a zvyšují ceny v průměru o 20 procent. Nouzi o zákazníky přesto nemají a jejich tržby rostou zhruba o třetinu. "Poptávka v těchto dnech stejně jako přes Vánoce výrazně převyšuje nabídku," řekl Okamura, který sám restauraci v centru města vlastní.

Podle průzkumů rostou o třetinu také tržby obchodů se suvenýry. Na nezájem turistů si nemohou stěžovat ani turistická informační centra. "O Velikonocích se nezastavíme," řekla vedoucí Infocentra v Celetné ulici Petra Kellerová. Podle ní se turisté nejvíce ptají na velikonoční trhy a zajímají se o tradiční velikonoční zvyky, jako je například barvení vajíček nebo pletení pomlázek.

To potvrzuje i mluvčí hotelu InterContinental Petra Davídková. Hotel si dokonce objednal služby lidové malířky kraslic z Moravy. "Zkusit si malovat velikonoční vajíčka s malérečkou z Moravy, z toho jsou například Američané úplně u vytržení," řekla. Velikonocím se přizpůsobuje i nabídka v hotelových restauracích. "Jehněčí, nádivky jsou velice oblíbené, kuřátka a kachničky," uvedla.

Pražské hotely na rozdíl od restaurací ve většině případů ceny ubytování nezvyšují, ačkoliv zájem o jejich služby je vyšší. "Česká republika totiž i v evropském měřítku patří mezi země s nejnižší obsazeností hotelů 42 procent, zatímco evropský průměr je 61 procent," řekl Okamura. Jedním z důvodů je podle něj nevhodná skladba hotelů, údajně přebývají tříhvězdičkové a nedostává se čtyřhvězdičkových a luxusnějších.

V tom má Praha výhodu, neboť je zde 28 z 38 českých pětihvězdičkových hotelů. "A Velikonoce u nás patří do vysoké sezóny," řekla mluvčí jednoho z nich, Corinthia Towers, Jana Horáčková.

Na Velikonoce jezdí podle odborníků do Prahy především lidé nad 35 let. "Nechávají doma děti a chtějí si udělat hezké velikonoce někde pryč," řekla. To je rozdíl například proti Silvestru, kdy se do Prahy k bujarým oslavám sjíždí mládež z celého světa.

Vedle Velikonoc přichází druhý krátkodobý nápor turistů až koncem roku, kdy se v období Vánoc a Silvestra v Praze vystřídá až 200.000 cizinců. Určitý nárůst je i během dušiček v první polovině listopadu. Co se týká ročních období, nejvíce turistů jezdí do Prahy v letních prázdninových měsících.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK