E&Y: V Česku se podniká hůře než na Slovensku

29.03.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 29. března (ČTK) - V Česku se podniká o něco lépe než v Polsku a Maďarsku, ale znatelně hůře než na Slovensku. Vyplývá to z průzkumu společnosti Ernst & Young mezi podnikateli v zemích tzv. visegrádské čtyřky. Hodnota podnikatelského indexu v ČR loni mírně poklesla na 43,2 bodu ze sta možných. O rok dříve činila 44 bodů. Na Slovensku index činil 49,5 bodu, v Polsku 41,6 a v Maďarsku 41,4 bodu.

Stejně jako v loňském roce řadí dotázaní podnikatelé v ČR mezi hlavní překážky podnikání složitý daňový systém, sociální a politické prostředí a podmínky pro zaměstnávání pracovníků. Na druhé straně se většina podnikatelů shodla na tom, že čeští podnikatelé tvrdě pracují, a že kdo začne podnikat, může dosáhnout úspěchu.

"Výzkum potvrdil, že podnikatelé, kteří dávají důraz na inovaci, motivaci a kvalitu výrobků či služeb, mohou dosáhnout velkých úspěchů. Takoví podnikatelé jsou hnací silou české ekonomiky," komentoval výsledky průzkumu vedoucí partner Ernst & Young v ČR Dirk Kroonen.

Mezi dvě největší nevýhody českého daňového systému patří podle dotázaných jeho nedostatečná transparentnost a časté změny. Na 62 procent z nich se navíc domnívá, že mzdové náklady jsou v ČR příliš vysoké a tato skutečnost podle nich také negativně ovlivňuje dynamiku podnikání.

Většina podnikatelů zde sdílí všeobecně rozšířený názor, že zásahy státu do ekonomiky jsou příliš velké. Pouhá čtyři procenta z nich věří, že politici mají při rozhodování o ekonomických otázkách na mysli především dobro a prosperitu podnikatelů. Většina podnikatelů (93 procent) je přesvědčena, že politici svoje rozhodnutí týkající se hospodářské oblasti s podnikatelskou sférou nekonzultují.

Většina dotazovaných podnikatelů má kritický názor na politiku týkající se zaměstnávání v ČR. Respondenti se shodli na tom, že formality související se zaměstnáváním a udržením pracovníků v podniku představují pro české podnikatele příliš velkou zátěž (88 procent). Většina z nich také tvrdí, že pomoc ze strany státních institucí není dostatečná.

Přes tři čtvrtiny podnikatelů míní, že čeští podnikatelé jsou cílevědomí a tvrdě pracují. Jen o něco méně z nich si ovšem také myslí, že české sdělovací prostředky se snaží získávat informace o nekalých praktikách, skandálech a úplatkářství mezi podnikateli. To prý negativně ovlivňuje pohled veřejnosti na české podnikatele.

Prakticky všichni oslovení podnikatelé (přibližně 90 procent) používají vlastní finanční zdroje, případně bankovní úvěry. Ovšem přístup ke zdrojům financování hodnotí většinou kriticky. Podle průzkumu je ale alarmující, že pouze 13 procent respondentů si myslí, že české podniky jsou na konkurenci mezinárodních firem na českém trhu dobře připraveny.

Ernst & Young je celosvětově působící společností, která poskytuje odborné poradenské služby. V rámci její poradenské sítě působí ve více než 140 zemích 114.000 odborníků.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK