Táborský dopravce otevřel největší čerpací stanici na plyn v ČR

29.03.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Tábor 29. března (ČTK) - Největší čerpací stanici stlačeného zemního plynu (CNG) v Česku dnes v Táboře otevřela dopravní společnost Comett Plus. Zařízení za téměř 18 milionů korun bude sloužit nejen firmě, ale i ostatním motoristům, kteří jezdí na zemní plyn. Na vybudování stanice přispěla 6,1 milionu korun Evropská unie a 3,7 milionu korun poskytlo ministerstvo dopravy, řekl dnes novinářům generální ředitel společnosti Zdeněk Tuček.

"Využití zemního plynu jako klasické pohonné hmoty má dvě zásadní přednosti, konkrétně minimální ekologickou zátěž a ekonomickou úspornost," řekl Tuček.

Táborský dopravce provozuje zatím jeden kloubový autobus s pohonem na stlačený zemní plyn. Do deseti let hodlá vozový park doplnit až o 50 autobusů na plyn. Nasazovat je bude jak v městské hromadné dopravě, tak i na pravidelných linkách. "Úspora oproti běžnému palivu bude minimálně 20 procent na jeden ujetý kilometr," uvedl Tuček. Jeden kilogram plynu dopravce prodává za 20 korun.

Vůbec první čerpací stanici CNG v jižních Čechách otevřela před pěti lety Jihočeská plynárenská v Českých Budějovicích. V současnosti však není příliš využívána, ročně zde plyn načerpá asi 60 aut. Zemní plyn jako náhradu za klasické pohonné hmoty hodlá podporovat i táborská radnice. "Do tohoto projektu chceme postupně zapojit i vozidla našich městských podniků," řekla starostka Hana Randová.

Stanice v Táboře má tři výdejní místa a je zároveň první v Česku, která má nejrychlejší výdejní stojany. Autobus zde načerpá plyn za tři až pět minut. Průměrná doba plnění autobusů je přitom do 15 minut. Je také první tuzemskou stanicí napojenou na internet, což umožňuje dálkovou kontrolu servisním oddělením.

Nyní v Česku jezdí přibližně 500 vozidel s pohonem na zemní plyn, které mohou čerpat palivo asi u 20 čerpacích stanic, z toho velkou část ale tvoří autobusy MHD. Právě malé množství čerpacích míst brání většímu rozmachu dopravy na alternativní pohon. Například v Německu mají řidiči k dispozici 750 plnících stanic. Ministerstvo životního prostředí ale očekává, že v příštích letech výrazně poroste počet automobilů i autobusů a také čerpacích stanic.

"Měsíčně se otevírá několik nových stanic, do roku 2020 předpokládáme, že by jich mohlo být několik set," uvedl poradce ministra životního prostředí Aleš Kuták.

V Česku už prodávají auta s plynovým pohonem například Opel, Fiat, Citroën a Renault, tento týden vůz na zemní plyn představila i Škoda Auto. V Evropě nyní jezdí přes půl milionu vozů a podle odhadů Evropské komise by v roce 2020 mělo jezdit zhruba 23,5 milionu CNG vozidel, což je desetina počtu aut v Evropě.

Cena zemního plynu od počátku roku klesla zejména díky zrušení spotřební daně pro toto alternativní palivo. Metr krychlový zemního plynu, který zhruba odpovídá litru benzinu, vyjde v průměru na 12 až 15 korun, tedy na polovinu ceny litru benzinu. Spotřeba aut na benzin a plyn je podobná. Pořízení vozu na zemní plyn ale vyjde o až deset procent více, návratnost je pak spočítaná na 40.000 kilometrů, tedy zhruba dva až čtyři roky.

V roce 2020 by měl podíl zemního plynu na spotřebě pohonných hmot vzrůst z nynějšího půl promile na desetinu. V Česku by tak na plyn mohlo jezdit asi 400.000 vozů.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK