Špatně zvolená firemní barva může dle průzkumu ztížit podnikání

29.03.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 29. března (ČTK) - Nepříliš vhodně zvolená barva, kterou si malé a střední firmy vyberou pro svou prezentaci na veřejnosti, může ztížit jejich komunikaci s okolím, a tedy i jejich podnikání. Jednotlivé průmyslové obory mají své typické barvy a firmy udělají dobře, pokud se jich budou držet. Vyplývá to z orientačního průzkumu České marketingové společnosti a polygrafické firmy Oki.

"Je potřeba zvolit správné charakteristické barvy, a to takové, které zákazníci od daného oboru podnikání očekávají. Pokud firma zvolí špatnou barvu, mohlo by se stát, že dojde ke zkreslení komunikace, a to je neefektivní," řekl dnes účastníkům veletrhu Reklama, Polygraf v Praze marketingový poradce firmy Oki Václav Novotný.

Podle průzkumu patří například k typickým a zásadním barvám pro cestovní kanceláře žlutá, oranžová a červená. V lidech totiž vzbuzují pocit pohody a klidu, a to tím, že připomínají slunce, písek na pláži či barvu moře.

Naopak s právnickými kancelářemi jsou spojovány tmavší barvy - šedá, černá a modrá. Podle průzkumu tyto barvy představují serióznost, důstojnost, konzervativnost a jistotu, tedy vlastnosti, které lidé od tohoto druhu činnosti očekávají.

Pastelové světlejší a přírodní barvy jsou pak spojovány s kosmetickými salony. Lidé tak budou jako přirozené u tohoto druhu podnikání vnímat bílou, růžovou, světle modrou či světle zelenou.

Komplikovanější je situace u jazykových škol. Barvy spojené s jazykovými školami by měly vyjadřovat kvalifikovanost, serióznost, vzbuzovat důvěru, ale zároveň dávat příslib života, zajímavosti a dálek; to podle průzkumu splňují modrá, zelená, oranžová a červená. U specializací na určité jazyky pak hrají velkou roli národní barvy daných zemí.

Podle Novotného začaly malé a střední firmy komunikovat s veřejností i se svými obchodními partnery za pomoci barevných materiálů teprve nedávno. Nejčastější chybou u firem, které se začnou prezentovat za pomoci barevných materiálů, je podle něj přemíra barevnosti. "Tři a více barev, to je jeden za základních kamenů úrazů malých a středních firem, které užívají barev přespříliš," dodal.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK