Nejčastějším trikem řidičů při pokusu vyhnout se placení je schovat se před mýtnou bránou těsně za jiný jedoucí kamion. Pokud je odstup menší než tři metry, je vůz pro mýtnou bránu neviditelný, uvedla ve středu Česká televize. Navíc takto jedoucí kamiony neodhalí ani celníci, kteří kontrolují neplatiče elektronicky ze speciálních aut.
"Je to policií postihnutelné jednání kvůli nebezpečně malému rozestupu a sami autodopravci říkají, že je to hazardování s vozidlem a nákladem," řekla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.
Podle televize Nova nejnověji řidiči používají k ošálení mýtných bran krabici vystlanou alobalem. Před průjezdem bránou do ní schovají palubní jednotku a po průjezdu ji zase vrátí za čelní sklo. ŘSD upozorňuje, že tyto způsoby neplacení mýtného jsou hrubým porušením zákonné povinnosti.
"Mýtný systém umí vyhodnotit data o těchto tzv. skokanech, a spolu s celníky je možné řešit otázku, jakým způsobem ten který řidič jel po zpoplatněné dálnici, když byl zaznamenám pouze na kontrolních branách," tvrdí Vápeníková. Podle techniků a právníků se dá neplacení mýtného prokázat zpětně podle doby jízdy mezi jednotlivými mýtnými body, případně i s pomocí tachografů a knihy jízd. Data o mýtných transakcích a podezřelých pohybech jednotlivých kamionů jsou archivována několik měsíců. Přestupek pak může být řešen až do jednoho roku.
Do začátku tohoto týdne řešily hlídky celníků 6379 porušení právních předpisů a uložily pokuty celkem za 8,738.700 korun. Ve 375 případech byl dán podnět k zahájení správního řízení, které může skončit právě až půlmilionovou pokutou.
Mýtné se v ČR vybírá od 1.ledna letošního roku zatím pouze na dálnicích a rychlostních silnicích. Za kilometr zaplatí dopravci v průměru 4,05 koruny. Doposud vynesl mýtný systém státu zhruba 1,3 miliardy korun. Celkový výnos za rok 2007 je odhadován kolem pěti miliard.