Jde už o druhou podobnou studii, také z prvního odborného posouzení vyplynulo, že čtyřproudá autostráda vedená přes sídliště v těsné blízkosti Brněnské přehrady nijak výrazně nesníží množství automobilů ve městě.
Ze studie vyplývá, že denně na tahu sever-jih protne Brno v obou směrech nanejvýše 5000 vozidel. Tento počet by neměl být až do roku 2020 překročen, a není tedy nutné stavět R43 přes Bystrc, kde podle ochranářů hrozí poškození přírody v okolí přehrady. Ekologická sdružení, která si studie nechala zpracovat, je nyní předají politikům a úřadům, kteří o stavbě R43 rozhodnou.
Podle návrhu nového Územního plánu města Brna z dubna loňského roku má R43 protnout Bystrc. Po volbách, kdy vedení města opustili politici z ODS, kteří variantu přes Bystrc prosazovali, ale zatím jasné stanovisko o tom, kudy silnice povede, nepadlo. Vedení města ale zastupitelům doporučilo, aby do územního plánu byla zakreslena varianta, ve které nová silnice přes Brno vůbec nebude.
R43 patří na jižní Moravě k problematickým stavbám. Petici proti jejímu vedení přes Bystrc podepsalo v uplynulých letech zhruba 35.000 lidí. Občanská sdružení se kvůli zamýšlené výstavbě obrátila i na ombudsmana Otakara Motejla. Uskupení tvořené 13 občanskými sdruženími mu zaslalo žádost, aby prověřil, zda silnice musí vést přes hustě obydlené sídliště a v blízkosti rekreační zóny.
Naopak občanská sdružení i radnice v Kuřimi a brněnských Ivanovicích si přejí co možná nejrychlejší dostavbu kontroverzní silnice v původní trase, která vede kolem hráze Brněnské přehrady a přes Bystrc.
Připravovaná výstavba R43 vzbudila odpor veřejnosti i v Pardubickém kraji. Lidem se nelíbí, že silnice by měla vést blízko obcí Unerázka a Petrůvka, navíc považují celou stavbu za zbytečně složitou a nákladnou.
O vybudování komunikace se uvažovalo již před mnoha lety. Podle dřívějších projektů měla být komunikace v této době již v provozu. S její výstavbou se nyní počítá za šest let. Projekt přijde podle odhadů asi na deset miliard korun.