Zaměstnanci se jednohlasně vyslovili pro návrh dohody, kterou v noci na dnešek uzavřeli odboráři a zástupci společnosti Gaz de France (GDF). Blízko přístavu už několik dnů kotvilo 63 plavidel, z toho 39 ropných tankerů, které kvůli stávce nemohly začít s nakládkou a vykládkou ropy.
"Od 14:00 opět pracujeme," řekl agentuře Reuters zástupce organizace UFIP Jean-François Coussinie. UFIP sdružuje zaměstnance v odvětví zpracování ropy. Coussinie řekl, že ještě během dneška budou odbaveny první tankery, takže rafinerie by se měly dočkat suroviny ke zpracování.
Pokud by se stávkující nedohodli na ukončení protestu, téměř polovina francouzských rafinerií by kvůli nedostatku ropy musela po neděli zastavit činnost. Do konce příštího týdne by se tak miliony motoristů v jižních oblastech Francie ocitly bez pohonných hmot.
Fos-Lavera je třetím největším přístavem na světě, který slouží k překládce ropy a ropných produktů. Ročně se tam odbaví přes 64 milionů tun těchto komodit.
Protest se týkal způsobu překládky zkapalněného zemního plynu (LNG), který se bude odbavovat v připravovaném terminálu. Zaměstnanci v dohodě dosáhli jednoho z požadavků a bude jim umožněno, aby se podíleli na překládce. Terminál patří právě GDF, která tam chtěla mít jen svůj vlastní personál. Po dohodě tam ale bude pět zaměstnanců přístavu. Terminál zahájí činnost koncem letošního roku.
Spor začal 14. března a vznikl právě kvůli tomu, že nakládkou a vykládkou LNG v novém terminálu se chtěli zabývat výhradně nynější zaměstnanci přístavu. GDF ale požadavky odmítla se zdůvodněním, že pouze její vlastní personál je dostatečně proškolený na to, aby mohl takovou práci vykonávat a zaručil dodržování všech bezpečnostních předpisů.
"Po 17 dnech sporu nemůžeme hovořit o vítězství. Pokud bychom byli schopni tomu zabránit, udělali bychom to bez konfliktu. Jsme tady, abychom pracovali," řekl zástupce odborářů Pascal Galeote.
Britská chemička Ineos už byla připravena, že v neděli nebo v pondělí uzavře svou rafinerii Lavera, která denně zpracovává zhruba 207.000 barelů ropy. V minulých dnech už musela snížit výrobu asi o třetinu. Management se k dohodě zaměstnanců přístavu a GDF zatím nevyjádřil, takže není jasné, kdy bude rafinerie schopna přejít na plný výkon.
Rafinační proces nelze ukončit a obnovit okamžitě, vždy je třeba počítat s časovou prodlevou. Na nižší výkon pracují i další velké rafinerie, které jsou závislé na odběru ropy z přístavu Fos-Lavera. Týká se to například zařízení Feyzin a La Mčde, která patří společnosti Total, omezit činnost už ale musela i rafinerie Fos-sur-Mer, kterou vlastní společnost Esso.
Nebýt dnešní dohody, rafinační kapacita v Evropě by se snížila asi o sedm procent. Situace už v posledních dnech začala mít nepříznivé dopady na ceny ropy, které se zvyšují i kvůli jiným faktorům, převážně v důsledku eskalace napětí mezi Íránem a západním světem.