"Společnost se tak snaží splnit závazek z loňského března, kdy se dohodla s ministerstvem průmyslu a obchodu, že do roka uvede do provozu minimálně jednu plnicí stanici každá z osmi regionálních plynárenských společností," řekl Kolman. Podle jiné části dohody by do roku 2020 mělo být v Česko kolem 100 těchto stanic a zemní plyn by se měl podílet na celkové spotřebě pohonných hmot nejméně deseti procenty.
Čerpací stanice, jejíž vybudování přišlo JMP na 6,5 milionu korun, bude otevřena non stop každý den v týdnu. Obsluhovat ji budou po krátkém proškolení sami řidiči. Žádný personál nebude potřeba ani při placení. "Zákazník podepíše smlouvu o odebírání plynu, dostane čipovou kartu, na kterou může čerpat ve všech stanicích vybavených tímto kreditním systémem, a na konci měsíce dostane poštou fakturu k zaplacení," uvedl Kolman.
Plnicí stanici v Brně začne využívat mezi prvními sama JMP, do konce roku plánuje koupit 15 nových vozů na CNG. V budoucnu by mohl stanici využívat také Dopravní podnik města Brna (DPMB), který v minulém roce autobusy na zemní plyn více než půl roku testoval. Na jednom kilometru oproti běžnému pohonu na naftu ušetřil tři až čtyři koruny.
V celé republice je automobilů na CNG kolem 650, z nichž více než 200 tvoří autobusy. Jejich cena se podle Kolmana přibližuje naftovým modelům, jsou tedy o asi 80.000 dražší než verze benzinové. Na českém trhu je nabízí automobilky Fiat, Citroen, Opel a Renault. Vlastní prototypy připravuje ještě do konce letošního roku také Škoda Auto.
CNG (Compressed Natural Gas) patří do skupiny ekologických paliv. K pohonu vozidel se používá stlačený nebo zkapalněný zemní plyn. Jde o přírodní plyn, hlavní složkou je metan. Mnohem rozšířenější je LPG (Liquid Petroleum Gas), který v ČR používá asi 250.000 automobilů. LPG lze načerpat na 800 místech. Základem LPG je propan a butan, pro pohon se využívá v kapalné podobě.