"Soutěže v Chicagu jsou organizované renomovanými institucemi. Jejich metodiku už převzalo Německo," řekl výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jana Veselý. Do USA míří ročně 18 až 20 milionů hektolitrů dovážených prestižních značek Heineken, Becks, Corona, ale také Pilsner Urquell, přičemž výroba piva tam předloni přesáhla 232 milionů hl. "Za špičková piva, vyrobená a lahvovaná přímo u výrobce, jsou Američané ochotni zaplatit jakoukoli cenu," řekl Veselý. Cena je kolem čtyř dolarů (přes 85 korun) za třetinku. Za unikátní produkty, například piva s podpisem sládka, je to až trojnásobek, dodal Veselý.
Prazdroj loni vyvezl do USA 160.000 hl piva. Všechny české pivovary tam prodaly celkem 188.000 hl, což je dvouprocentní meziroční pokles. Ten je podle Veselého náhodný, neboť předchozí léta tam export trvale rostl; v roce 2005 o meziročně sedm procent.
"Pilsner Urquell prokázal tak bohatou a pestrou chuť i tělo, že s ním ostatní piva nemohla soutěžit; 93 bodů je nejvyšším skóre, které kdy ležák dostal," šéf testovacích programů BTI.
Každý ležák prošel třemi kvalitativními hodnoceními. Všechny vzorky byly koupeny v supermarketu v Chicagu, vychlazeny na optimální teplotu, podávány ve shodné sklenici. Prazdroj zvítězil ve všech hodnoceních.
"Před rokem jsme rozjeli projekt na zvýšení chuťové stability Pilsner Urquell, právě s ohledem na odolnost při dopravě na vzdálené exportní trhy. Ocenění amerických znalců piva potvrzuje, že se nám to podařilo," řekl šéf Prazdroje Mike Short. Projekt zahrnoval také výstavbu nové stáčecí haly s nejmodernější technologií filtrace a plnění.
V New Yorku nabízí točený Pilsner Urquell 500 restaurací, například Michael Jordan Restaurant a klub v Carnegie Hall.
Nákupní průvodci BTI, založené v roce 1981, jsou například v časopisech Wine Enthusiast, Restaurant Hospitality, The New Yorker Magazine, Wine & Spirits a International Wine Review. V roce 1994 uvedl BTI nákupního rádce All about Beer, klíčový časopis pro pivaře.