PK: Zvýšení DPH se neprojeví plně v cenách všech potravin

03.04.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 3. dubna (ČTK) - Vládou navržený nárůst snížené sazby daně z přidané hodnoty z pěti na devět procent se zřejmě neprojeví plně v cenách všech potravin, soudí prezident Potravinářské komory Jaroslav Camplík. Důvodem je podle něj velká konkurence na trhu a boj obchodních řetězců, které se snaží ceny držet co nejníže. Zejména u levnějších výrobků by zákazníci vyšší daň mohli pocítit jen zčásti či vůbec, naopak u dražšího zboží čtyřprocentní zdražení asi těžko půjde pominout, soudí Camplík.

"I zkušenosti z jiných zemí, kde ke zvýšení DPH na potraviny došlo, ale růst byl výraznější, ukazují, že se to neprojevilo plně," podotkl. Obchodníci, které ČTK oslovila, potvrzují, že jejich prioritou je udržet nízké ceny.

Na druhou stranu potravináři podle Camplíka nemají příliš velké rezervy a v řadě případů by již nyní ceny potřebovali zvýšit. Růst daně a pravděpodobný konkurenční tlak na její absorbování na úkor vlastních marží tak může přidělat problémy některým oborům, jako je třeba pekárenství či mlékárenství, uvedl Camplík.

Celkově by ale podle něj navržený vzestup nižší sazby DPH neměl trh potravin výrazněji ovlivnit, protože zvýšení o čtyři procentní body není tak výrazné.

Pekaři podle předsedy Podnikatelského svazu pekařů a cukrářů Stanislava Musila nemají v maržích rezervy a růst daně budou muset promítnout. Zda ale zvýšení plně pocítí i spotřebitelé v cenách pečiva, je podle něj v rukou obchodníků, kteří jsou posledním článkem v dodavatelském řetězci.

Také předseda Českomoravského svazu mlékárenského Michal Němec soudí, že rozhodující bude tlak obchodních řetězců na co nejnižší ceny. "Plné promítnutí případného nárůstu daně pokládám spíše za nepravděpodobné, ale je to můj osobní názor," uvedl.

I podle předsedy Českého svazu zpracovatelů masa Jaromíra Klouda se růst DPH u masa asi ihned neprojeví a řetězce budou tlačit na udržení cen. Ty se ale během roku nezanedbatelně mění, což ovlivňuje situace na evropském trhu. "Růst DPH se pak může promítnout současně s některým cenovým výkyvem směrem vzhůru," uvedl.

"Naším záměrem je nabídnout zákazníkům nízké ceny a budeme dělat všechno proto, abychom je nízké udržely," řekla mluvčí společnosti Tesco Stores ČR Jana Matoušková. Dopad vyšší DPH lze ale podle ní těžko předvídat, protože o tvorbě cen rozhoduje situace na trhu.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK