Povinné školení byla vláda nucena vložit do českého zákona na základě evropské legislativy, ačkoliv podle Svobody takové nařízení nevítá. "Cílem je, aby řidiči v roce 2008 respektive v roce 2009 mohli po celém prostoru EU řídit jako kvalifikovaní řidiči autobusů a náklaďáků," řekl.
Novela se týká pouze nových řidičů. Ti, co již vlastní řidičský průkaz skupin C a D a jezděním se živí, se dlouhého školení a následného přezkoušení bát nemusejí. Zákon by měl začít platit v lednu 2008, první školení pro nastávající řidiče autobusů se rozběhnou v září, řidiči kamionů se dočkají až o rok později.
Dopravci většinou souhlasí s myšlenkou zvyšování kvalifikace svých zaměstnanců, nelíbí se jim však, že by náklady měl podle zákona nést začínající řidič. Cena takového školení se má pohybovat mezi 50.000 a 60.000 korunami. Právě tato částka bude podle vyjádření zástupců sdružení dopravců Česmad Bohemia znamenat další bariéru vstupu do oboru. Přitom podle odhadů dopravním firmám chybí zhruba 20.000 řidičů.
Dopravci proto navrhují, aby se do 280 hodin započítávaly i některé předměty na učilištích, odkud se rekrutuje nejvíce řidičů. To zcela neodmítá ani ministerstvo dopravy. Na školení by mohly podle ředitele dopravně-správního odboru ministerstva dopravy Vojtěcha Kněžínka přispívat také úřady práce.
Povinné školení není v ČR žádnou novinkou, dosud však museli řidiči absolvovat pouze 16 hodin ročně. Toto ustanovení zůstane v zákoně i po novele, 16 hodin se však sníží na sedm a školení nebude končit přezkoušením.