Neochvějné postavení na špičce žebříčku oblíbenosti potvrzuje Jihočeský kraj, kam loni zavítalo téměř 770.000 domácích turistů. Jde o meziroční nárůst o deset procent. Následuje Jihomoravský kraj, kde se ale loni ubytovalo o 16.000 domácích turistů méně než předloni. Další v pořadí jsou kraje Královéhradecký a Liberecký.
Naopak nejméně oblíbený je i přes tříprocentní nárůst Karlovarský kraj, kde loni v hotelích přespalo 190.000 turistů. Karlovarský kraj se svými lázněmi ovšem nadprůměrně boduje u zahraničních hostů, zejména u Rusů. Malý zájem je i o Pardubický kraj, který zůstává ve stínu sousedního Hradce Králové a netěší se ani přízni zahraničních cestovatelů.
Analytik státní agentury CzechTourism Martin Košatka považuje téměř třistatisícový přírůstek za velmi pozitivní jev. "Svědčí to o tom, že lidé mají dostatek finančních prostředků na to, aby spali v ubytovacích zařízeních i v rámci domácího cestovního ruchu," řekl. Podle něj dávají Češi při domácích cestách přednost tří- a méněhvězdičkovým hotelům a také kempům.
Skromnější ubytování volí domácí turisté především kvůli nižším cenám. "Tam si myslím, že tyhle luxusní hotely určitě Češi doma nepreferují, když už je chtějí, tak si je zaplatí v zahraničí," upozornil Košatka na trend posledních let, kdy si čeští turisté v zahraničí naopak dopřávají stále dražší ubytování.
Kladně hodnotí Košatka nečekaný nárůst ubytovaných Čechů v hlavním městě. V Praze se loni ubytovalo přes 440.000 Čechů, což je o 60.000 více než v roce 2005. "To je velmi slušný výsledek a pozitivní trend, protože snad se Češi vrátí do hlavního města a budou vyhledávat taky to, nejen regiony," řekl Košatka. Oproti ostatním regionům jezdí čeští výletníci do Prahy na kratší dobu, nejčastěji na jeden den případně noc. "Maximálně tady stráví víkend," řekl Košatka.
A co domácí turisty k cestám po "českých luzích a hájích" láká? Velkou přitažlivost mají nejvyšší české hory. Z toho těží Královéhradecký kraj a Liberecký kraj, kam v zimě míří přes 40 procent sněhuchtivých občanů, kteří chtějí lyžovat v Česku. Významnou roli hrají také přírodní a historické zajímavosti a krásy. Například Český ráj láká desetitisíce turistů ročně, dobrou pověst mají také jižní Čechy se svými lesy, rybníky a Šumavou.
Samotné přírodní krásy ale dnes již turistům nestačí. "Důležitá je nabídka balíčku atrakcí, kdy třeba Liberec nabízí akvapark, kam Vás odveze autobus přímo ze sjezdovky. To jsou lákadla, které ty Čechy tam přilákají," řekl Košatka. Dodal, že při přípravě balíčků je důležitá dobrá spolupráce krajského úřadu s místními podnikateli v cestovním ruchu.
"Centra měst jsou opravená, vznikla nová zábavní centra jako akvaparky, Stodolní ulice v Ostravě a podobně, zvýšila se úroveň stravování, jídlo v restauracích konečně vypadá i na talíři hezky, interiéry jsou pěkně vybavené," vyjmenovává jiný expert na cestovní ruch Tomio Okamura další důvody, proč Češi od roku 2005 utrácejí více peněz za domácí dovolenou než za zahraniční.
Domácí cestovní ruch je ale mnohem masovější, než ukazují údaje o počtu ubytovaných. "Tady pořád převládá ten velký fenomén chat a chalup, a potom také krátké hlavně jednodenní výlety, které ten domácí cestovní ruch obrovsky zvedají," upozornil Košatka na typicky české záliby, které občané pěstují především ve středních a jižních Čechách.