"Internetová reklama sice roste nejdynamičtěji ze všech mediatypů v posledních skoro deseti letech ale stále její absolutní objem nedosahuje investic v rádiu," řekl ČTK ředitel výzkumu mediální agentury OMD Vít Smékal.
Podle něj ale také záleží na metodice výpočtu. Pokud by se do objemu internetové reklamy zahrnuly i katalogové služby, tak se výdaje za reklamu v obou typech médií velmi přiblíží. "Výhledově v několika příštích letech internet určitě rádio překoná, bez ohledu na metodiku," míní Smékal.
Právě katalogové služby či platby firem za řádkovou a textovou inzerci, přednostní výpisy či klíčová slova zahrnula do svého aktuálního průzkumu za loňský rok Sekce vydavatelů internetových titulů (SVIT) Unie vydavatelů.
Celkové hrubé výdaje bez slev, bonusů a vzájemných výměnných obchodů za loňský rok tak poprvé - o 28 milionů - překročily hranici dvou miliard korun. V letošním roce by to mělo být o 15,9 procenta více, tedy asi 2,35 miliardy.
V roce 2005 byl odhad hrubých výdajů firem za reklamu na webu podle stejného průzkumu 1,01 miliardy. Do odhadů za loňský a letošní rok byly ale poprvé započítány i jiné druhy reklamy na webu než tradiční plošná, která je také označována jako bannerová.
Pokud by se srovnávala pouze plošná reklama, pak hrubé výdaje firem na tento typ reklamy v roce 2005 tedy činily 1,01 miliardy, loni to bylo 1,22 miliardy a letos by tato suma měla stoupnout na 1,37 miliardy korun. Mezi lety 2006 a 2005 jde o nárůst o 20,8 procenta, mezi letošním a loňským rokem pak o 12 procent.
Podle britské mediální agentury ZenithOptimedia světové výdaje za reklamu na internetu v příštím roce poprvé překonají rozhlasovou reklamu. Proti předchozímu odhadu tak posunula tento milník o rok dříve. Podíl internetu na světových reklamních výdajích agentura odhaduje v příštím roce na osm procent, zatímco u rozhlasové reklamy na 7,9 procenta. Nejrychleji poroste trh s internetovou reklamou na Blízkém východě a ve střední a východní Evropě.
Podle údajů agentury OMD byl loni podíl čistých výdajů na internetovou reklamu v ČR pět procent, což je o osm desetin bodu více než v roce 2005. Pro letošní rok odhaduje nárůst na šest procent. Největší podíl v letošním roce patří televizi se 42,8 procenta, následuje tisk se 32,5 procenta, rádia s 10,3 procenta a venkovní reklama s 8,1 procenta.