Tunel měl být původně kvůli úspoře peněz jednokolejný. "Nakonec povede ve dvou samostatných jednokolejných tunelech," řekl deníku spoluautor projektu Otakar Hasík z Metroprojektu. Jakmile Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) získá územní rozhodnutí, může začít stavět, pravděpodobně v roce 2010 nebo 2011. První cestující se mají tunelem svézt v roce 2016; jízdu z Prahy do Berouna zkrátí ze současných 40 na 18 minut.
Podle zástupců ministerstva dopravy však vůbec není jisté, zda se tunel začne stavět. "Já nechci nyní říkat, že ten tunel nebude, ale probíhá určitá revize záměrů předchozího vedení ministerstva," řekl mluvčí úřadu Karel Hanzelka. Problémem podle něj může být nedostatek peněz v době, kdy ministerstvo financí prosazuje rozpočtové škrty. Otázkou je také budoucnost fondu dopravy, který by se měl na výstavbě tunelu finančně podílet.
Uvažovaný tunel by měl být prvním úsekem budoucího vysokorychlostního železničního koridoru z Prahy přes Plzeň do Chebu, po kterém vlaky pojedou rychlostí 300 kilometrů v hodině. Zpočátku tu ovšem budou jezdit běžné soupravy rychlostí do 160 km/h. Na modernizaci celého koridoru má do roku 2016 směřovat celkem 75,6 miliardy korun, řekla HN mluvčí SŽDC Anna Kodysová. Část z této sumy pokryje příspěvek EU, zbytek pokryjí půjčky. Vláda si na tuto stavbu vezme úvěr 17,2 miliardy korun, Státní fond dopravní infrastruktury devět miliard korun.