...VÝCHOZÍM PODMÍNKÁM REFOREM "Je to samozřejmě první etapa... Ta absolutní priorita, kterou jsme sledovali, je navrhnout takové legislativní změny ve veřejných rozpočtech - jak na výdajové, tak na příjmové straně -, abychom mohli předložit v září rozpočet, který nebude mít deficit vyšší než 3 procenta (HDP)." "Tenhle cíl jsme plnili ve velmi obtížné politické realitě a ve velmi obtížné realitě rozpočtové legislativy." "Nicméně mnohem větší problém než nezbytnost koaličního kompromisu je střet s realitou - my navrhujeme tenhle balík reformních opatření v situaci, kdy rozpočtová legislativa roku 2007 je v bilanci téměř o 90 miliard horší, než byla legislativa k 1.lednu 2006." "Je to 70 miliard na straně výdajů, z toho 58 miliard je Ministerstvo práce a sociálních věcí, tedy 'svěží předvolební poslanecký vánek', 12 miliard jsou zvýšené platby za státní pojištěnce. A více než 15 miliard je dopad poslední novely zákona o dani z příjmu, ta 12procentní sazba (daně z příjmu fyzických osob v nejnižším pásmu) a společné zdanění manželů." "V tom prvním kroku opatření na výdajové straně se v legislativě nedostaneme dál, než zhruba o 32 miliard (korun) proti autonomnímu vývoji, kdybychom neudělali nic." K POLITICKÉMU POZADÍ REFOREM "Kdybych to řešil pouze technicky, bez jakýchkoli politických souvislostí, tak technický přístup by byl asi tento: dva roky se tvrdě věnovat pouze výdajové straně, na příjmové straně bych pravděpodobně pouze zavedl stropy pro sociální a zdravotní (pojištění) a po dvou letech... bych přistoupil k daňové reformě." "Ryze technický přístup narazil na politickou realitu, protože někteří politici uzavřeli jasné předvolební závazky a bylo zřejmé, že je nemyslitelné, aby prošel jakýkoliv reformní balík, aniž by současně neprobíhaly zásahy na výdajové a příjmové straně. To je politická realita, kterou respektuji." "Ovšem na příjmové straně je prostor jenom pro restrukturalizaci daňové kvóty." KE STRUKTURÁLNÍMU DEFICITU "Razantnější změny by měly za důsledek zvýšení strukturálního deficitu a jsme přesvědčeni, že v téhle ekonomické situaci je to riziko, které si nemůžeme dovolit." "Kdybychom byli v situaci, kdy ekonomika stagnuje, a byla by udržitelná bilance veřejných rozpočtů, pak by asi byl zcela legitimní přístup snížení přímých daní, které by po krátkou dobu zvýšilo strukturální deficit. Ale tenhle krok by významným způsobem oživoval ekonomiku a následovala by likvidace deficitu dominantně z růstu, který by byl tím snížením daní vyvolán." "My jsme ale v jiné situaci: docela slušně fungující ekonomiky, docela slušně výdělečného hospodářského růstu a děsivého strukturálního deficitu, který je největším rizikem budoucnosti ekonomického vývoje." K VÝHLEDU "Jestliže letošní rok bude určitě přes 4 procenta (HDP) a příští rok nebude více než 3 procenta - ve fiskálním cílení - tak (snížení deficitu) o více než procentní bod je za této politické situace a v tomhle časovém stresu podle mého názoru velmi slušný výkon." K DOPADU REFORMY DO ROZPOČTU 2008 "Na příjmové straně se ten první rok neděje nic. Jen se ta (daňová kvóta) restrukturalizuje." "Na výdajové straně je 31 až 32 miliard (korun) dopad změny legislativy - dominantně Ministerstvo práce a sociálních věcí, vícerychlostní mateřská dovolená, nemocenská, porodné, zastavení automatických valorizačních schémat s výjimkou důchodů - a musíme ještě ve výdajích rozpočtových kapitol seškrtat 15 a půl miliardy." K DALŠÍM KROKŮM "Já jsem pevně přesvědčen, že dojde k penzijní reformě a že nám systémová opatření na výdajové straně umožní nejpozději s účinností od 1.ledna 2010 udělat mnohem razantnější snížení daní, úplně novým zákonem o dani z příjmu." K DOPADŮM REFORMY NA EKONOMIKU "Teď mohu se značnou mírou věrohodnosti říci, že dopady do indexu spotřebitelských cen ze zvýšení DPH z 5 na 9 procent předpokládáme konzervativním výpočtem ve výši 1,02 procentního bodu." "Nemám obavu, že to je restriktivní. Jedná se o 32 miliard transferů sociálního charakteru, to může mít na ekonomiku dopad pouze pozitivní, protože to motivuje k práci, a pak se jedná o 15 miliard běžných výdajů kapitol, což nemůže mít na ekonomiku žádný negativní dopad, spíše je to efektivní dopad na 'rozjedenost' kapitol výdajů veřejných rozpočtů." K ŠANCÍM NA PROSAZENÍ REFORMY V PARLAMENTU "Kdybych nebyl (optimista), tak tady netrávím tři měsíce noci a víkendy, ale i kdyby ta šance byla malá, tak nás nic nezbavuje povinnosti to zkusit." "Je naše povinnost se o to pokusit, dobrá léta nebudou věčně a v horších časech se tyto věci hůře prosazují a také více bolí." K EURU "První příležitost, aby vláda to datum řekla, je aktualizace strategie přistoupení k eurozóně, kterou budu předkládat v srpnu. Je to i vhodné datum proto, že v srpnu budeme vědět, jestli reformy projdou nebo neprojdou, protože pokud neprojdou reformy, nemá to absolutně žádný smysl." "Pokud reformy projdou, tak se budu velmi přimlouvat za to, aby - ale zůstane-li můj názor v menšině, tak holt zůstane v menšině - abychom dělali vše pro to, aby to mohlo být k 1.lednu 2012." "Jestliže se podaří ten první krok, pak jsem stoprocentně přesvědčen, že budeme dál postupovat ke stabilizaci, buď rychleji, jak bych si přál, anebo pomaleji, jak bych si nepřál, ale už to nebude horší, už pod těmi 3 procenty (HDP) zůstaneme. Já bych si opravdu nepřál, aby se stabilizoval mezi 2 až 3 procenty, a k tomu jsou potřeba další významné reformní kroky, a i institucionální systémové změny, související s reformou zdravotnictví, reformou penzí, s integrací daňové zprávy." "Otevřeně se přiznávám, že byť si uvědomuji celou řadu argumentů, proč je lepší mít ten termín plovoucí, tak pro politika, který usiluje o prosazování reformních kroků, je pevně zakotvené datum pro euro argumentační výhodou, byť zdůrazňuji, že... přijetí eura je významným vedlejším produktem těchto reforem." K EUROBONDU "My se tomu právě v těchto dnech docela věnujeme, já jsem příznivcem toho, aby to bylo co nejlevnější, takže teď analyzujeme situaci na domácím trhu a určitě nemohu vyloučit, že vydáme nějaké české eurobondy, a nemůžu ani říci, že tomu tak bude." "Teď analyzujeme situaci na domácím trhu a poměřujeme si, kde by šlo peníze sehnat nejlevněji. Přiznám se, že jsem zatím nepřemýšlel v jiné kategorii než eurobondy."
[PRAHA/Reuters/Finance.cz]