Melčák: Druhá etapa mýtného se zřejmě nestihne od 1. ledna 2008

13.04.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 13. dubna (ČTK) - Mýtný systém na silnicích první třídy se zřejmě nepodaří spustit od 1. ledna 2008, jak plánuje ministerstvo dopravy. Na dotaz ČTK to řekl předseda sněmovního podvýboru pro dopravu Miloš Melčák. Melčák se zúčastnil poslaneckého semináře, kde zástupci ministerstva dopravy informovali o stavu výstavby mýta v ČR. Jeden z přednášejících, náměstek ministra dopravy Jiří Hodač, nechtěl Melčákův postoj komentovat.

"Doposud nedošlo k jednoznačnému sjednání podmínek, aby tento termín mohl být dodržen. To je můj překlad situace," řekl Melčák. Podle něj zástupci ministerstva dopravy stále uvažují o kombinaci mikrovlnné a satelitní technologie, nicméně v horizontu několika let. Mikrovlnná část se bude rozvíjet především na nových úsecích dálnic a do budoucna se připraví hybridní řešení, sdělil Melčák. "To je zatím v tuto chvíli nedostatečně připravené," dodal.

Podobně se vyjádřil poradce ministerstva dopravy a děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. Ten řekl, že ministerstvo se nyní soustředí především na tzv. etapu 2A, což je právě mikrovlnná část uvažovaného hybridního systému. Ta by se podle něj měla k 1. lednu 2008 stihnout.

"Dobudovat tu satelitní část už není problém, centrální systém na ní bude připraven," řekl Moos. Pak už je podle něj otázka politického rozhodnutí, které další komunikace budou satelitem zpoplatněny.

"Ekonomika druhé etapy je podrobena bedlivé analýze, aby se neudělal krok, který by už nešel vrátit a měl by ve své podstatě negativní dopad," řekl v reakci na Melčákova slova Hodač, podle kterého je na výstavbu celého hybridního systému do 1. ledna 2008 stále čas.

Naopak podle Davida Šimoníka, mediálního zástupce firmy Kapsch, která mýtný systém buduje, je termín 1. ledna 2008 ohrožen. "My jsme říkali, že do konce března by bylo ideální rozhodnout. Jsme v půlce dubna, je to termínově velmi napjaté," řekl.

Jaký je skutečný stav projektu a jaká technologie by měla být použita Hodač nechtěl sdělit. Podle informovaných zdrojů ČTK ministerstvo pravděpodobně upustí od satelitní části systému a vystaví pouze mikrovlnný systém s mýtnými branami na pětině z původně uvažovaných 1200 kilometrech silnic první třídy.

"Všechno je možné," řekl Hodač na dotaz, zda je možná varianta pouze s mikrovlnným systémem. "Teď probíhá vyhodnocení a nic říkat nechci," dodal. Podle něj chce ministerstvo zveřejnit podrobnosti k mýtnému projektu pro druhou etapu v brzké době.

Mýtné se v ČR zatím vybírá na zhruba 1000 kilometrech dálnic a rychlostních silnic mikrovlnnou technologií, která vyžaduje stavbu mýtných bran. Koncem února se MD s Kapschem dohodlo, že na silnicích první třídy využije z 80 procent satelitní technologii a mýtné brány budou hlídat zbylých 20 procent silnic. Jak bude celý systém skutečně vypadat zatím není jasné.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK