Dodavatelé Škody Auto se bojí delší stávky v automobilce

17.04.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Hradec Králové/Mladá Boleslav 17. dubna (ČTK) - Pokud by stávka zaměstnanců Škody Auto trvala delší dobu, způsobila by dodavatelům automobilky vážné problémy. Jednodenní stávka by se jejich výroby nijak dotknout neměla. Vyplynulo to z ankety ČTK. Zatím jednodenní stávku za vyšší mzdy odbory Škody zahájily dnes ráno a v případě neúspěchu středečních jednání jsou v ní připraveny pokračovat ve čtvrtek.

Výrobce autozámků FAB Rychnov nad Kněžnou se již na variantu delší stávky připravuje. "Škoda Auto je náš významný zákazník. Při delší stávce se chystáme na přesun kapacit a lidí na výrobu autozámků pro naše jiné zákazníky a na výrobu stavebních zámků," řekl dnes ČTK jednatel firmy Vladimír Bayer. Zatím FAB k žádným konkrétním opatřením nepřistoupil.

Bíloveckou strojírnu Massag, která dodává do Mladé Boleslavi asi 100 druhů kovových výlisků, krátkodobá stávka nijak neohrozí. "Mezi námi a Škodovkou jsou dostatečné skladové zásoby. Stávka by musela trvat více než dva nebo tři týdny, pak by pro nás mohla být nebezpečná," řekl ČTK generální ředitel Massagu David Lička.

Dnešní stávka ve Škodovce se zatím nedotkla mohelnické skupiny Hella Autotechnik, která patří k předním tuzemským výrobcům světlometů pro auta. "Doufám, že stávka bude jen jeden den. Pokud by byla dlouhodobější, určitě by se to u nás negativně projevilo. Škoda pro nás představuje řádově 25 procent obratu," řekl ČTK výrobní ředitel Helly Autotechnik NOVA Marek Ryšavý.

Potíže v případě delší stávky očekává i výrobce automobilových zámků Kiekert z Přelouče na Pardubicku. Zastavení výroby ve Škodě Auto by pak pocítil německý mateřský podnik firmy Kiekert, který autozámky z Přelouče odebírá a jako komplety je dodává do Mladé Boleslavi, uvedl generální ředitel přeloučské společnosti Pavel Táborský.

Delší stávka by částečně ovlivnila výrobu i ve strakonickém strojírenském podniku ČZ, který dodává do Mladé Boleslavi díly motoru pro nejslabší tříválec. "Minimálně to naruší pravidelnost našich dodávek," řekl ČTK mluvčí firmy Jan Pěnkava. Případné dlouhodobější zastavení výroby v automobilce může pocítit i strakonický podnik autotextilií Fezko. Škoda Auto je hlavním odběratelem potahových látek této firmy.

Společnost Witte Automotive Nejdek, která vyrábí zamykací systémy a kliky pro automobilový průmysl, nechává stávka zatím v klidu. "V portfoliu našich odběratelů představují dodávky pro Škodu Auto pouze asi pět procent objemu. Jednodenní stávku tedy nijak nepocítíme. Možná bychom to zaregistrovali až v případě, kdyby stávka trvala týden a déle. Pak bychom se museli zamyslet nad náhradní prací zhruba pro 25 lidí z celkového počtu asi 1500 zaměstnanců," řekl ČTK asistent ředitele nejdecké firmy Stanislav Bílek.

Stávka ve Škodě začala v 6:00 v lakovně. Postupně se vždy dvouapůlhodinové protestní akce zúčastní lidé z dalších provozů. Proti původnímu vyjádření odborů, že z továrny nevyjede žádný nový vůz, se ale dnes několik stovek vozů vyrobí. Normálně podnik vyrobí asi 2500 aut denně. V případě dohody jsou odbory připraveny stávkové akce kdykoliv přerušit.

Poslední nabídka vedení na růst mezd zaručuje zaměstnancům růst platů o 7,5 procenta letos a tři procenta v dalším roce. S tím však odbory nesouhlasí. Automobilka zaměstnává asi 27.000 lidí, průměrná dělnická mzda je 22.000 korun.

Analytici a zástupci podnikatelů označují požadavky odborářů za nepřiměřené. Nadměrné zvýšení platů by podle nich mohlo způsobit propouštění zaměstnanců, nárůst cen a zbrzdění růstu ekonomiky.

"Může jít o precedens, který spustí lavinu. Odborářská vedení dalších firem se nebudou chtít před svými zaměstnanci nechat mladoboleslavskými odboráři zahanbit a výsledkem může být vzájemné předhánění v požadavcích," řekl v pondělí Daniel Münich z ekonomického institutu CERGE.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK