...
Jan Korselt
MLADÁ Odbory Škody Auto ve středu ráno přeruší časově neomezenou stávku, aby mohly jednat s vedením o nové kolektivní smlouvě, uvedli v úterý představitelé automobilky.
Odbory vyhlásily od úterního rána stávku poté, co se nedohodly s vedením na navýšení platů v letošním a příštím roce.
Jednotlivé provozy postupně přerušují práci na 2,5 hodiny v každé směně.
V 06:00 zastavila na 2,5 hodiny práci lakovna Škody, postupně se přidávaly další provozy a dvouapůlhodinovou odstávku plánují odboráři v každé ze tří úterních směn.
Management však požadoval, aby odbory stávku přerušily, a poskytly tak prostor pro další vyjednávání.
"Přerušíme stávku zítra v 6:00, aby mohla pokračovat další vyjednávání," řekl Reuters představitel odborového svazu Vladimír Kment. "Na výsledku jednání bude záležet, zda bude stávka pokračovat."
Mluvčí Škody Auto Jaroslav Černý potvrdil, že nové kolo kolektivních vyjednávání začne ve středu v 9:00.
"S odbory jsme se dohodli, že ve středu budou kolektivní vyjednávání dále pokračovat," řekl Černý novinářům před branami automobilky. "My jsme říkali od začátku, že se chceme dohodnout, a věříme, že se dohodneme."
Škoda v pátek stáhla poslední nabídku na zvýšení mezd poté, co ji odmítly odbory kvůli sporu o inflační doložku.
Firma nabízela pro letošní rok 10procentní nárůst tarifních mezd, společně s dalšími bonusy by zvýšení činilo zhruba 13 procent.
Odbory však návrh odmítly kvůli tomu, že pro rok 2008 předpokládal další přilepšení jen při inflaci nad 3 procenty.
Po odmítnutí odbory však chce automobilka nadále vycházet z předchozího návrhu, který počítá s růstem tarifních mezd letos pouze o 7,5 procenta a v příštím roce o 3 procenta. To by během dvou let znamenalo včetně bonusů nárůst platů zhruba o 12 procent.
CO JE KOMPROMIS?
"Jsme připraveni ke kompromisům... konkrétně to nechceme sdělovat," řekl odborář Kment a dodal: "Určitě ten návrh, ke kterému se vrátili, není číslo, které bychom mohli vzít jako kompromis."
Automobilka zatím nevyčíslila škody způsobené omezením výroby, Kment to odhaduje na třetinu až polovinu denní produkce. Škoda denně vyrobí 2,5 tisíce aut.
Stoprocentním vlastníkem Škody Auto je německý koncern Volkswagen .
[BOLESLAV/Reuters/Finance.cz]