Odborníci, které MfD oslovila, se shodují, že životní pojištění je neprůhledné a připouštějí to i zástupci pojišťoven. Podle výzkumu analytické společnosti Scott & Rose pro deník nedostanou zájemci o pojistku mnohdy základní údaje ani od samotné pojišťovny.
"Pojistné podmínky jsou dnes natolik složité, že jim klient ani při dobré vůli nemůže porozumět," říká analytik pojistného trhu Dušan Šídlo. Podle něj by zákazníkům pomohlo, kdyby každá pojistka měla vysvětlivky, kde by byly jasně shrnuty základní parametry. Včetně upozornění na věci, které nejsou kryté. Něco podobného momentálně asociace pojišťoven chystá.
Další bolestí je podle listu takzvané odkupné, tedy peníze, které dostane klient zpět v případě, že pojistku předčasně ukončí. Dopředu však neví, kolik mu pojišťovna vrátí. Nízké odkupné a vysoké měsíční poplatky slouží také k zaplacení provizí prodejcům.
"Zprostředkovatelé pojistek sice ze zákona mají povinnost o odkupném informovat, ale chybějí jim k tomu podklady od pojišťoven," řekl spolumajitel makléřské firmy IMG Ivan Souček. Podle něj by systém zlepšila tabulka, která by provázela nově uzavřenou smlouvu. V ní by byl přehledně uveden nárok na minimální odkupné v jednotlivých letech.
Oslovené pojišťovny argumentují velkou složitostí svých produktů. "Jsme informačně otevřeni, ale neprodáváme rohlíky ani běžný účet," říká zástupce České pojišťovny Václav Bálek. Podobně se vyjádřili zástupci dalších ústavů.
Finanční ombudsman, který by mohl mimosoudně řešit spory, zatím podle ministerstva financí nebude. Pravomoci by se mohly zvýšit finančnímu arbitrovi Otakaru Schlossbergerovi, uzavírá MfD.