"Dotazováni byli představitelé politických, obchodních a ekonomických elit, státní zástupci, soudci, představitelé médií a nevládních organizací," uvedla společnost v tiskové zprávě.
Více než polovina respondentů se domnívá, že využívání známostí a protekce má negativní vliv na chování Čechů a způsobuje nebo podporuje korupci.
Pětina dotázaných uvedla, že jsou velmi často nebo často osloveni se žádostí o řešení neformálních cestou. Nejčastěji jsou kontaktováni zástupci médií (31 procent) a politici (28 procent), nejméně soudci a žalobci (11 procent) a představitelé obchodní a ekonomické sféry (14 procent).
Lidé, žádající o "laskavost", se nejčastěji snaží vlivné osobnosti přesvědčit přátelským chováním (77 procent), přesvědčováním (62 procent) a vytrvalostí (59 procent). Ve 40 procentech případů je chování doprovázeno slibem, že na oplátku pomůžou zase oni, 27 procent lidí nabízí dárek a 13 procent peníze. Ve více než pětině případů známí vyvíjejí nátlak, 13 procent to zkouší pomocí vyhrožování. Značný nebo vysoký korupční tlak ze strany žadatelů pociťuje téměř 29 procent účastníků průzkumu.
Čtvrtina dotázaných si myslí, že využívání známostí je součástí české kultury a zdejších zvyklostí. O něco méně respondentů souhlasilo s názorem, že je to důsledek komunistické minulosti země - tedy toho, že za minulého režimu lidé neměli důvěru k oficiálním institucím, které nedokázaly řešit jejich problémy.
"Obecně je možné na základě výsledků konstatovat, že v České republice existuje neoficiální a neformální struktura, dobře organizovaná a efektivně fungující ku prospěchu zúčastněných aktérů, kteří jednají s vědomím, že svým chováním poškozují a narušují mechanismy společnosti," uvedli autoři studie.