Tesco letos začne v Česku testovat malé samoobsluhy

26.04.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 26. dubna (ČTK) - Společnost Tesco Stores ČR, která v Česku provozuje síť 84 obchodních domů, hypermarketů a supermarketů, letos začne na tuzemském trhu testovat první malé samoobsluhy. Do dvou let chce mít Tesco v českých městech zhruba deset malých prodejen Tesco Expres a pokud se osvědčí, tak jejich počet zvýší. Zatímco prodejní plocha malých supermarketů se pohybuje od 400 do 1000 metrů čtverečních, tak nové samoobsluhy Tesco Expres budou mít prodejní plochu kolem 300 metrů čtverečních.

"První prodejnu Tesco Expres otevřeme letos v červnu v Praze a poté bude následovat deset dalších po celé zemi. Chceme nejprve vyzkoušet úspěšnost tohoto formátu a poté rozhodneme, jak budeme pokračovat," řekl novinářům generální ředitel Tesco Stores ČR Philip J. Clark.

Mluvčí společnosti Tesco Jana Matoušková řekla, že obchodní řetězec deset samoobsluh během dvou let otevře v centrech větších měst a to na místech, kde je vysoká koncentrace obyvatel. "Prodejny budou mít plochu kolem 300 metrů čtverečních a nabídnou hlavně potraviny," uvedla Matoušková.

Společnost Tesco se dříve v Česku orientovala na výstavbu hypermarketů s prodejní plochou nejméně 3000 metrů čtverečních. Předloni v Mikulově zkušebně otevřela první menší supermarket o rozloze 1000 metrů čtverečních. Nyní má Tesco v Česku díky loňskému převzetí 27 prodejen Edeka již 32 supermarketů.

Koncept obchodů Tesco Expres vychází z úspěšného modelu maloformátových prodejen, které od roku 1997 provozuje mateřská společnost Tesco ve Velké Británii. Zatímco například v největším českém hypermarketu Tesco v Praze-Letňanech je k dostání zhruba 60.000 položek zboží, tak v malých prodejnách Tesco Expres jich budou jen přibližně 2000.

Menší formáty obchodů má v Česku také Delvita, která například předloni otevřela tři prodejny Delvita Proxy, jejichž průměrná prodejní plocha je kolem 400 metrů čtverečních, na které je nabízeno zhruba 5000 druhů výrobků. Delvita již dříve v ČR zavedla menší prodejny City Delvita. Nyní by měla 96 českých obchodů Delvita koupit společnost Billa, která provozuje stejnojmenné supermarkety.

Na tuzemském trhu již několik let mezi obchodníky zuří cenová válka o zákazníky, kvůli které z Česka v roce 2005 a 2006 odešly již tři ztrátové obchodní řetězce - Julius Meinl, Carrefour a Edeka. Nyní by se k nim měla přidat i Delvita, jejíž české obchody chce získat německá maloobchodní skupina REWE Group, která v ČR provozuje supermarkety Billa a diskontní prodejny Penny Market.

V České republice v poslední době ztrácí pozici supermarkety, protože je z trhu vytlačují diskontní prodejny a hypermarkety. Hlavní podíl na tuzemském trhu loni měly právě hypermarkety, a to 34 procent. Diskontním prodejnám patřil již 21procentní podíl a na supermarkety připadlo pouze 14 procent trhu. Velkoobchodní prodejny typu cash&carry měly podíl tři procenta a zbývající část (28 procent) tvořil nezávislý maloobchod. Obchodní řetězce se nyní ve svých expanzních plánech zaměřují i na menší města, kde ještě není konkurence obchodníků tak veliká.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK