Švagr však neodejde z resortu dopravy úplně. Dostal totiž od ministra dopravy Aleše Řebíčka nabídku, aby zastával post finančního ředitele ve Správě železniční dopravní cesty a podle mluvčího Hanzelky ji přijal.
Odvolání Švagra z funkce šéfa fondu dopravy není žádným překvapením. Média o něm spekulovala již několik týdnů, sám ministr Řebíček, který je zároveň předsedou výboru fondu, své rozhodnutí Švagrovi oznámil v pondělí.
"Pro návrh změny v čele fondu jsem měl jeden hlavní důvod, s panem Švagrem jsme se rozešli v názorech na způsob, jakým je a má být naplňováno poslání fondu," řekl dnes Řebíček ČTK.
Podle dřívějších vyjádření v tisku ministrovi zřejmě nejvíce vadilo, že fond zahajoval stavby, pro které neměl dostatečné finanční krytí, a výstavba tak byla rozkouskována na mnoho malých úseků. Řebíček také kritizoval, že fond rozhoduje o tom, které stavby zahájit, ačkoliv to má být náplní práce investorských organizací Ředitelství silnic a dálnic a Správy železniční dopravní cesty. Právě ony totiž rozdělují peníze z fondu soukromým firmám.
SFDI je výhradním distributorem peněz na výstavbu a údržbu dopravní infrastruktury. Ročně vydá na dopravní stavby miliardy korun. Letošní rozpočet fondu počítá s výdaji 60 miliard, dalších 12 miliard má fond připraveny na spolufinancování evropských projektů. Více než dvě třetiny peněz fondu jdou na dálnice a silnice, necelá třetina míří přes Správu železniční dopravní cesty do železniční infrastruktury.
Nad budoucností fondu se však vznáší otazník. Například ODS před volbami prohlašovala, že by měl být fond zrušen a peníze na dopravu by měly putovat jinými cestami. Diskuse o další existenci fondu se očekává zejména po roce 2009, kdy vyschnou příjmy z privatizace, které jsou zatím hlavním zdrojem peněz pro fond.
Podobnou agenturu jako SFDI má například Francie nebo Polsko. Švýcarsko její zřízení chystá na rok 2008, naopak Slovensko svůj fond zrušilo.