Česko a Slovensko giganty automobilového průmyslu
Jihokorejská automobilka Hyundai Motor Company ve středu slavnostně zahájila výstavbu své první evropské továry v Nošovicích na Frýdecko-Místecku. Závod se začal stavět zhruba před měsícem a už pohltil desetinu z plánovaných deseti miliard korun. Stavební práce by měly být ukončeny ještě v tomto roce. Od ledna 2008 chce Hyundai začít navážet a montovat výrobní technologie za zhruba 20 miliard korun. Nový závod by měl na evropský trh výhledově dodávat až 300.000 automobilů ročně a zaměstnávat až 3500 lidí. První vozidlo by mělo závod opustit v září příštího roku a sériová výroba by měla začít v březnu 2009.
Negativně se na slavnostním ceremoniálu promítla neúčast premiéra Mirka Topolánka. Na rozdíl od úterního zahájení výroby v nové továrně jihokorejské automobilky Kia Motors u slovenské Žiliny, které se zúčastnili současný i bývalý premiér Robert Fico a Mikuláš Dzurinda, premiér Mirek Topolánek na zahájení výstavby továrny automobilky Hyundai v Nošovicích chyběl. Neúčast premiéra je o to zarážející, že se jedná o jednu z největších investic na zelené louce v České republice. Nepochybně měl na starosti důležitější věci s vyšší prioritou.
A co nám vlastně jihokorejská investice přinese? Očekávání jsou velká. Zvýšení tuzemského HDP až o 1 %, tisíce nových pracovních míst nejen přímo v automobilce, ale také nová pracovní místa u subdodavatelů a souvisejících služeb. Český statistický úřad se v příštích letech může těšit na pozitivní zprávy a čísla týkající se nezaměstnanosti v Moravskoslezském kraji. Aby byla očekávání naplněna, bude potřeba kvalifikované pracovní síly, které je v těchto technických oborech jako šafránu. Řešením by mohla být výchova vlastních pracovníků a jejich proškolení ve speciálních činnostech a oborech.
Je tu ovšem i určité nebezpečí, kterým může být případná recese ekonomiky či odvětví. I když automobilový průmysl, a to především ten jihoasijský, zaznamenává v současnosti velký boom, nemusí tento stav trvat věčně. Potom se může stát, že se situace zcela otočí a statistiky nezaměstnanosti opět porostou. Možná se staneme zemí s největším počtem nezaměstnaných s automobilovou kvalifikací. A konkurovat nám bude právě Slovensko.
Češi hurá do Nizozemska!
Nizozemsko v sobotu oznámilo, že otevírá svůj pracovní trh členským státům Evropské unie, které přistoupily v roce 2004, tedy i České republice. Nizozemské rozhodnutí znamená, že omezení volného pohybu pracovníků platí v různé míře už jen v šesti ze 27 států unie. Týká se to Německa, Rakouska, Francie, Lucemburska, Belgie a Dánska. Pracovat bez povolení v Nizozemí může být lákavé, ovšem bez znalosti cizích jazyků či dovedností se český občan bude v zemi tulipánů, stejně jako v dalších západoevropských zemích, prosazovat na kvalifikované pozice jen stěží. Přestože byl pro českou veřejnost zpřístupněn další lukrativní trh, přetahování inteligence neboli tzv. odliv mozků (brain drain) a s ní související hrozby se Česká republika bát nemusí. Vzdělaných a kvalifikovaných mladých lidí, kteří plánují pracovní anabázi v některé ze západoevropských zemí, zase není tolik, aby to ochromilo tuzemský potenciál hospodářského růstu.
Výhodné partnerství změny zřejmě nepřinese
Největší italská pojišťovna Generali vytvoří s českou finanční skupinou PPF Group, nejbohatšího Čecha Petra Kellnera, která vlastní Českou pojišťovnu, společný podnik, kde budou mít Italové 51 procent. Dohoda Generali a PPF oceňuje největší český pojišťovací ústav na 3,6 miliardy eur (asi 101 miliard korun). Generali oznámila předběžnou dohodu s PPF o zřízení nového pojišťovacího ústavu ve čtvrtek. Dohoda má být dokončena v příštích týdnech a k samotnému spojení by mělo dojít ve druhé polovině roku.
Generali Group patří mezi tři největší evropské pojišťovny; ve střední a východní Evropě má přibližně 3,5 milionu klientů. Pod historicky známou značkou operuje v osmi zemích, a od spojení s Českou pojišťovnou očekává propojení na východoevropské trhy. Na východ od českých hranic se díky spojení pozice obou firem posílí, zatímco v tuzemsku k žádným výrazným změnám nedojde. Právě pozice České pojišťovny naznala v posledních letech určitých změn. Stále sice zaujímá vedoucí postavení na českém pojišťovacím trhu, ale její síla, resp. tržní podíl, v posledních letech klesá. Pojišťovna dlouhá léta těžila ze svého monopolu, ovšem jak se ukazuje, získat novou klientelu či udržet si stávající zákazníky není jednoduchý úkol. Pro pojišťovny bude chystané partnerství nepochybně výhodné, pro českého občana se toho příliš nezmění.
Google je v kurzu
Internet vládne světu. To potvrzují nejen statistiky a rostoucí počet uživatelů, ale i nejnovější informace ze světa obchodu. Nejdražší obchodní značkou světa je v letošním roce americká internetová společnost Google, jejíž logo a vědomí o značce se cení zhruba na 66 miliard dolarů (asi 1,4 bilionu Kč). Podle žebříčku společnosti Millward Brown Optimor oproti loňskému roku povyskočila o šest příček. Předčila tak několik let suverénní Coca-Colu, za sebou nechala i nadnárodní McDonald´s. Pořadí v žebříčku o lecčems vypovídá. Podle něj lze průměrného občana charakterizovat jako člověka, který během surfování na internetu pojídá hamburgery a zapíjí je kolou. Pro někoho děsivá, pro jiné lákavá představa.