Malé Suzuki, které se na trhu úspěšně prodává již téměř 3 roky, dostalo letos větší jednovaječné dvojče, které se však vylíhlo v naprosto cizím hnízdě. Ano, řeč je o Fabii. Ta je sice větší, ale celkovou stylistickou koncepcí a většinou detailů velmi nápadně připomíná japonský vzor. To, co nemá Fabia – pohon všech kol – jsme zkoušeli na počátku letošního jara ve Swiftu.
Nenápadný allroad
Swift zůstává i v aktuálním provedení malým městským autem a s délkou 3705 mm patří k nejmenším vozům v segmentu. Pro rodinné cestování tedy bude trpět jistým handicapem, ale jako druhé auto do rodiny nebo vůz pro mladý pár se bude hodit velmi dobře. Karoserie se ani dnes nemusí za své tvary stydět, po stárnutí není ani památky. Všechny vozy mají v souladu s trendem lakované nárazníky, designéři si vypůjčili několik stylistických řešení u Mini a přidali špetku asijského pohledu na věc.
Verze s pohonem 4x4 se na první pohled vůbec neliší od běžného Swiftu. Automobil zachovává původní nastavení podvozku, je vybaven koly s pneumatikami 185/60 R15 a až na nenápadný nápis na zádi nic nenaznačuje, že by mělo jít o zvláštní verzi. Model určený především do alpských států, jako nejdostupnější alternativa větším osobním vozům s pohonem všech kol, je vybaven viskózní spojkou, která reaguje na prokluz kol přední nápravy postupným a plynulým zapojením pohonu kol zadní nápravy. Při běžné jízdě je Swift 4x4 typickým autem s koncepcí „vše vpředu“ a na zadní nápravu nesměřuje prakticky žádná část točivého momentu motoru.
Z praktického hlediska je u této čtyřkolky nevýhodou umístění diferenciálu zadní nápravy, který podstatně snižuje minimální světlou výšku vozu (4x4 má 145 mm, 4x2 140 mm) a tím zhoršuje průchodnost. Do prostoru pro cestující a náklad zasahuje změna jen minimálně, výrobce udává zmenšení zavazadlového prostoru na 198 l. Zásadnější změnou je zmenšení palivové nádrže ze 45 na 40 l, což při očekávané vyšší spotřebě a předpokládaném využití v horském terénu nepříjemně snižuje reálný dojezd na jednu nádrž na pouhých několik stovek kilometrů. Nepraktický a jen obtížně využitelný údaj o okamžité spotřebě je jediným vodítkem k tomu, za kolik právě jedete. Průměrná spotřeba poněkud nepochopitelně na jednoduchém palubním počítači schází.
Z malého objemu velký výkon
…lze získat jen několika málo cestami. Víceventilový rozvod je u Suzuki standardem již léta, přeplňování by bylo příliš drahé a tak cestou, kterou bylo třeba jít, byly vyšší otáčky. Točivý moment motoru je naladěn tak, že vrcholí až ve 4200 ot./min a i nad touto metou se drží vysoko, aby motor podal nejvyšší výkon 68 kW při 5800 ot./min.
Na první pohled jsou to velmi slušné údaje nad průměrem třídy. Realita je taková, že řidič zvyklý ze vznětových motorů na řazení ve 2500 ot./min bude zděšen pomalými reakcemi vozu na pohyby pedálu plynu. Přitom stačí nechat otáčkoměr vyběhnout za 4000 ot./min a motor je ochoten dostát papírovým závazkům. Dynamika jízdy je pak vzhledem ke zdvihovému objemu dobrá, ale od čtyřkolky se čeká mnohem více. Suzuki zvolilo pro verzi 4x4 menší ze dvou čtyřválců a tak se dynamika pohybu plynového pedálu přenáší – i díky 70kilogramovému handicapu - mnohem více do spotřeby paliva (počítejte raději s 8 l/100 km) a vyššího hluku, než do bezprostřední akcelerace. Objemnější agregát 1,5 VVT by byl podle nás lepší motorizací a na vrcholu seznamu snů „městského čtyřkolkáře“ by zřejmě stanula vznětová verze 1,3 DDIS. Nic takového v nabídce není. Ptáte se proč? Jedním z vysvětlení je skutečnost, že Swifty 4x4 k nám putují ne z Maďarska, ale přímo z Japonska a tam jak známo vznětové motory nemají na růžích ustláno.
Jízdní projev
…je velmi podobný obyčejným Swiftům. Konstrukčně standardní podvozek s obutím, které má ještě dostatečně vysoký profil na to aby mohlo pohlcovat alespoň část nerovností, dokazuje, že i malý automobil s krátkým rozvorem může být pohodlný. Swift přitom neztrácí příliš mnoho ze své vrozené dravé nátury. Pneumatiky sice nedovolují průjezdy zatáčkami nadprůměrně vysokými rychlostmi, ale krátká karoserie a přesné řízení umožňují korigovat nežádoucí změny směru podstatně jednodušeji než u čtyřmetrových souputníků. Na suchém asfaltu vás přiřazení pohonu zadní nápravy zřejmě nepotká, protože nízký točivý moment motoru na významný prokluz kol nestačí. Na kostkách nebo na mokru je rozjezd jistější a větší jistota přenosu hnacích sil je znát. Sníh nebo náledí nebylo v době testu k dispozici, takže tuto zkušenost vám předat nemůžeme. Chování Swiftu se pochopitelně se zařazeným pohonem zadní nápravy změní, ale vzhledem k dobré ovladatelnosti není změna mezi nedotáčivostí a přetáčivostí zásadním problémem. S trochou zkušeností za volantem si budete s prvním sněhem pohon všech kol – aspoň na parkovištích – užívat. Výhoda lepší trakce v přímém směru, kvůli které bylo hnací ústrojí přepracováno, je zřejmá.
Závěr
Suzuki Swift 4x4 patří k nejsnáze dostupným čtyřkolkám na českém trhu. Jízdní vlastnosti jsou velmi podobné verzi s poháněnou přední nápravou, vzhled se takřka neliší. Za pohon zadní nápravy navíc zaplatíte 50.000,-Kč. Za ceníkovou cenu 389.000,-Kč dostanete malý stylový automobil s bohatou výbavou (včetně 6 airbagů, klimatizace, rádia s MP3 přehráváním, ABS+EBD). Tradičně konstantní stupně výbavy bez možnosti získání dalších technologických fines neobsahují ani v nejvyšším provedení stabilizační systém.
Komu jde především o pohon všech kol a průchodnost terénem může zvolit levnější a méně sofistikovaný Ignis 4x4 s chudší výbavou.
První cena vozu | 249.900,-Kč (Swift GA, 1,3 (68 kW)) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 249.900,-Kč (Swift GA, 1,3 (68 kW)) |
Základní cena testovaného vozu | 389.900,-Kč (Swift 4x4 GLX, 1,3 (68 kW)) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 399.900,-Kč (Swift 4x4 GLX, 1,3 (68 kW)) |
Plusy
- příznivý poměr cena/nabízená hodnota
- komfortní odpružení
- bohatá bezpečnostní a komfortní výbava
- jízdní vlastnosti běžného vozu, dobrá ovladatelnost
- zdvihový objem motoru efektivně využívající interval pro nižší sazbu povinného ručení
Minusy
- spojení pohonu všech kol se základním motorem nabídky
- malý dojezd na plnou nádrž
- palubní počítač bez zobrazování průměrné spotřeby paliva
- omezení světlé výšky zadním diferenciálem
- absence stabilizačního systému v nabídce
- pouze výškově nastavitelný volant