Průzkum: Západoevropané mají zboží často levnější než na východě

09.05.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 9. května (ČTK) - Spotřebitelé v zemích střední a východní Evropy platí za některé výrobky či služby více peněz než obyvatelé západní Evropy, kteří mají vyšší výdělky. Vyplývá to z průzkumu společnosti Boston Consulting Group (BCG).

"Tento trend je zjevný zejména v oblastech, ve kterých tuzemské výrobky nebo jiné levnější produkty nejsou schopny dostatečně nahradit známé mezinárodní značky," řekl novinářům Franek Hutten-Czapski z BCG.

Například síť obchodů s nábytkem a bytovými doplňky Ikea prodává stejnou stolní lampu v Rakousku za zhruba devět dolarů, v Česku za osm dolarů a v Rumunsku za téměř 16 dolarů. Příjem Rumunů je přitom ve srovnání s Rakouskem zhruba pětinový. Levněji lze v západní Evropě pořídit i značkové oblečení či spotřební elektroniku.

Západní firmy ve střední a východní Evropě podle BCG rovněž opomíjejí zákazníky s nízkými nebo středními příjmy. V regionu přitom tato skupina spotřebitelů spravuje polovinu disponibilních příjmů. Lépe přizpůsobená nabídka proto může firmám až zdvojnásobit prodej.

Mezi spotřebiteli v západní Evropě podle BCG roste obliba doprodejů za snížené ceny a různých slev u řady druhů výrobků a služeb, jako jsou například nízkonákladové aerolinie nebo bankovní produkty. Studie BCG ale upozornila na to, že podobné výhodné nabídky jsou ve střední a východní Evropě k dispozici jen zřídka. "Nízkonákladové nabídky se mohou stát klíčovým prvkem spíše ve východní Evropě než na západě," řekl Patrick Ducasse z BCG.

Podle studie BCG více než 60 procent z 350 milionů spotřebitelů v zemích střední a východní Evropy, tedy zhruba 200 milionů obyvatel, má nízký nebo střední příjem. "V médiích jsou spotřebitelé ze zemí střední a východní Evropy typicky popisováni buď jako velmi bohatí, nebo naopak jako velmi chudí. Ve skutečnosti ale většina z nich vydělává dost peněz na to, aby mohli každodenně činit nákupní rozhodnutí," uvedl Stephan Dertnig z BCG.

Podle něj se však lidé v těchto zemích potýkají s nedostatkem cenově dostupného zboží a služeb. "Pokud dokážou západní společnosti vytvořit odpovídající nabídku, představuje pro ně tento segment obrovskou příležitost," upozornil Dertnig.

Společnosti, které přizpůsobí svou nabídku místním podmínkám, budou podle BCG schopny významně zvýšit svůj prodej, a to až o 100 procent. "Příjmy v některých kategoriích mohou růst o 20 až 40 procent, a to především na těch trzích, kde se zatím žádný hráč na opomíjené zákazníky nezaměřil. Takovým příkladem mohou být například automatické pračky," uvedli odborníci z BCG.

Společnosti, které do regionu střední a východní Evropy pronikly v první vlně expanze v 90. letech minulého století, se podle BCG zaměřily na spotřebitele se středním a vysokým příjmem. Pro tento segment zákazníků ale velmi často neměly přizpůsobenou nabídku. Portfolio služeb proto převzaly ze západních zemí a nabízely je stejným způsobem a za stejnou cenu jako v západní Evropě. "Díky této strategii poměrně úspěšně zasáhly jen nejbohatších 15 procent trhu v zemích střední a východní Evropy, tedy okolo 50 milionů spotřebitelů," uvedli experti z BCG.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK