Poměrně jasno má například Budějovický Budvar, kterému se po mnoha letech sporů s konkurenční společností Anheuser Busch podařilo koncem loňska získat v Číně registraci značky svého piva. Vývoz na čínský trh by mohl podle generálního ředitele Jiřího Bočka začít na přelomu roku. Nyní firma hledá obchodního partnera, získané kontakty Boček hodnotil v rozhovoru s novináři jako nadějné.
Na největší pivní trh světa začal dodávat v loňském roce Pivovar Klášter a letos hodlá začít Černá Hora. Odborníci ale upozorňují, že nevýhodou je velká přepravní vzdálenost a také nízké ceny na čínském trhu. Šéf Budvaru v této souvislosti podotýká, že pro jeho firmu bude rozhodující rozvoj zájmu o dovozní prémiové značky pro movitější klientelu.
Vícero českých firem by chtělo v Číně prorazit s dětskou výživou. Vychází přitom z toho, že přibývá lépe finančně situovaných Číňanů, kteří budou mít o kvalitní stravu pro své ratolesti zájem. Zřejmě nejaktivnější je v tomto směru společnost Hamé. Ta již několik let dováží s Číny některé suroviny, jako rajčatový protlak, jahody či mandarinky a nyní chce naopak začít s exportem kojeneckých výživ. I přes dovozní clo je podle generálního ředitele Leoše Novotného Hamé v kojeneckých výživách cenově konkurenceschopné. Nyní potřebuje partnera se znalostí čínského trhu.
"Na podobných akcích člověk nasbírá třeba 50 kontaktů, ale použitelné se ukážou třeba dva nebo tři," vysvětlil novinářům po SIALU Novotný zdlouhavou cestu k uzavření obchodu. Podotkl ale, že se mu již rýsují "želízka v ohni". Podobně společnost Frape Foods má podle obchodního ředitele Františka Čapka zájem dodávat do Číny dětskou výživu.
Ambice mají i mlékárny, protože zatím nízká spotřeba mléka v Číně roste. Největší tuzemský zpracovatel Madeta již do Číny vyváží sušené mléko a syrovátku. Za poslední dva roky šlo řádově o stovky tun. Podle ředitele Milana Teplého má firma zájem zatím nevelké objemy zvýšit a přidat například tavené sýry či sýry na pizzu. Teplý přitom uvažuje i o výměnné spolupráci, protože narazil na společnosti, které by chtěly naopak do ČR vozit žampiony či konzervy a projevily zájem o logistické zkušenosti Madety. Prorazit v Číně ve větší míře ale bude podle něj záležitostí let.
Čínská produkce se zatím omezuje hlavně na mléko tekuté a sušené, případně jogurty. Třeba na sýry ale tamní spotřebitelé nejsou zvyklí.
V některých oborech mohou čínská stravovací specifika otevírat zvláštní příležitosti. Třeba v mase lze podle ředitele Maso Planá Emila Kaspera těžko konkurovat tamním cenám. Ale prasečí nožičky, v Česku málo prodejné zboží za ceny v korunách za kilogram, jsou v řetězci v Šahghaji asi za 30 korun za kg. "Máme kontakty firem, které projevily zájem," uvedl Kasper. Výrazně dražší jsou podle něj v Číně i masné výrobky, navíc v obchodě je výběr omezený.
Česko má v agrárním obchodě s Čínou v posledních letech v průměru zhruba dvoumiliardový schodek a podle Gandaloviče je cílem ho do budoucna snížit. V rámci pracovní cesty zaměřené na podporu exportu proto ministr jednal s čínskými představiteli mimo jiné o některých přetrvávajících překážkách pro český agrární vývoz. Sami potravináři připouští, že výrazněji uspět v Číně bude spíš běh na dlouhou trať.