"V jednom týdnu rozhodly soudy už podruhé, že poplatky za vedení a zrušení bankovního účtu neodporují českému právnímu řádu a ČSOB je účtovala oprávněně. Argumenty, používané Sdružením obrany spotřebitele k obviňování ČSOB z protiprávního jednání, byly soudem odmítnuty jako neoprávněné," uvedl Tománek. Soudy zamítly žaloby klientů dnes a 9. května.
Žalobu na ČSOB podali dva klienti ve spolupráci s SOS a advokátní kanceláří Holec, Zuska a partneři na konci loňského ledna. V první žalobě si klient nárokoval 2345 Kč bez úroku z prodlení za poplatek za vedení a zrušení účtu. Druhá žaloba se týkala podnikatele, který chtěl bez úroků 4168 Kč za poplatek za vedení účtu. Sdružení původně uvažovalo i nad hromadnými žalobami.
SOS se nelíbilo, že ČSOB chce po lidech poplatky za vedení a zrušení účtu, poplatek za neoprávněnou reklamaci platební kartou a takzvaný neadresný poplatek. S bankou se ovšem sdružení mimosoudně nedohodlo, na počátku listopadu 2005 se proto SOS obrátilo na klienty ČSOB, aby se připojili k plánovanému podání žaloby. Podle názoru sdružení poplatky odporovaly českému právu.
Dvěma žalobám dosud čelí i Česká spořitelna. Klienti ČS žalují kvůli poplatkům za vedení a zrušení účtu. Vzorové žaloby podali na základě spolupráce se Sdružením obrany spotřebitelů (SOS) klienti banky loni 29. září.
Poplatek za zrušení účtu si již většina tuzemských bank neúčtuje, poplatek za vedení účtu naopak ano.