O první místo mezi hobbymarketovými řetězci se loni dělily společnosti Obi a Baumax. Jedenadvaceti hobbymarketům Obi vzrostly tržby na 6,5 miliardy korun z 6,4 miliardy v roce 2005. Baumax ve svých 23 prodejnách zvýšil tržby meziročně zhruba o 300 milionů korun na 6,5 miliardy korun.
Třetí příčka na loňském žebříčku připadla společnosti Hornbach Baumarkt CS (tržby 5,3 miliardy korun, pět prodejen), čtvrtá obchodům Mountfield (3,1 miliardy korun, 52 prodejen) a pátá řetězci Bauhaus (2,4 miliardy korun, pět prodejen).
Obliba hobbymarketů v Česku roste a již v nich pravidelně nakupuje více než polovina českých kutilů. Například v roce 2005 jim podle průzkumu společností Incoma Research a GfK Praha dávalo přednost 57 procent zákazníků. V roce 2000 přitom tento ukazatel činil 40 procent.
"Nárůst počtu lidí, kteří dávají přednost některému z hobbymarketových řetězců, souvisí s rostoucím důrazem na profesionalitu," uvedl Zdeněk Skála z Incomy Research. Upozornil, že při výběru místa nákupu tohoto zboží patří mezi rozhodující faktory odbornost personálu prodejny.
V českých městech budou i v následujících letech přibývat nové hobbymarkety, kterých nyní po celé zemi funguje několik desítek. Například společnost Baumax, která má nyní v Česku 23 prodejen, sice letos nový obchod neotevře, do roku 2010 chce ale mít na domácím trhu 30 obchodů. "Naše expanzní plány míří i do menších měst," řekl mluvčí Baumaxu Ivo Řehák.
Nové prodejny letos plánuje otevřít společnost Mountfield, která se specializuje na prodej zahradní techniky a bazénů. "Během roku chceme v ČR otevřít jednu nebo dvě prodejny a jednáme o otevření dvou až tří nových prodejen na Slovensku," uvedl mluvčí Mountfieldu Václav Brom.
V některých regionech již kvůli tlaku velkých hobbymarketů výrazně ubylo malých obchodů zaměřených na potřeby pro kutily a zahrádkáře. Malí obchodníci podle odborníků mohou hobbymarketům konkurovat, pokud nabídnou kvalitní služby.
"Pro českého zákazníka je při nákupu potřeb pro kutily, řemeslníky a zahrádkáře rozhodujícím faktorem personál v prodejně, jeho profesionalita a schopnost poradit. Důležitou roli hraje také široká nabídka zboží následovaná příznivými cenami," podotkl Pavel Cabal z Incomy Research.