Vysoká dynamika výstavby dopravní infrastruktury, rychlejší a kvalitnější vozový park a zvýšení rychlostních limitů v roce 1997 mimo obec. To jsou podle Ředitelství silni a dálnic ČR (ŘSD) hlavní důvody rychlejší silniční dopravy v České republice. Podle propočtů ŘSD v roce 1990 zvládnul řidič cestu z Prahy do Ostravy za 3 hodiny a 43 minut, v letošním roce, tj. o sedmnáct let později ujede stejnou vzdálenost o téměř hodinu rychleji.
Nová doba, nové dálnice
Ten, kdo chtěl těsně po roce 1989 využít čerstvě otevřených hranic a podívat se k našim západním sousedům, mohl při cestě z Prahy na německou hranici využít pouze 28 kilometrů dálnice. V roce 1997 bylo v provozu již 130 kilometrů, v současnosti lze pohodlně cestovat po dálnici až na hranice do Rozvadova přímo z Prahy, čímž se cesta za posledních 17 let zrychlila o více půl hodinu. Zhruba stejně času by měl v roce 2010 uspořit řidič jedoucí z Prahy na saskou hranici, a to díky dokončení dálnice D8. Podobných úspor v čase při cestování může řidič získat i na dalších trasách v České republice, což dokazuje následující tabulka.
Tabulka: Jízdní doba a časová úspora dle propočtů ŘSD
Trasa | Jízdní doba | Časová úspora | |||
---|---|---|---|---|---|
rok 1990 | rok 2007 | rok 2010 | rok 2007 | rok 2010 | |
Praha - Ostrava | 3 h 43 min | 2 h 51 min | 2 h 30 min | 52 min | 73 min |
Praha - Rozvadov | 1 h 47 min | 1 h 10 min | 1 h 10 min | 37 min | 37 min |
Praha - Cínovec/Petrovice | 1 h 15 min | 58 min | 42 min | 17 min | 33 min |
Praha - Hradec Králové | 1 h 4 min | 47 min | 42 min | 17 min | 22 min |
Praha - České Budějovice | 1 h 43 min | 1 h 40 min | 1 h 16 min | 3 min | 27 min |
Celkem | 9 h 32 min | 7 h 26 min | 6 h 20 min | 126 min | 192 min |
Pozn. Časy v tabulce jsou měřeny za předpokladu dodržování maximální povolené rychlosti a bez zajíždění do center
Zdroj: Zpráva Ředitelství silnic a dálnic
Jednoduchá fyzikální rovnice
Jak vyplývá z předcházející tabulky, největší úsporu času získal řidič na trase mezi Prahou a Ostravou (52 minut), kde byly otevřeny nové úseky dálnice D1 a rychlostní silnice R35. Jelikož v současné době výstavba dálnice D47 je téměř u konce, dá se očekávat, že v blízké budoucnosti by zmíněná cesta měla být ještě rychlejší a plynulejší. Podle ŘSD a jejich propočtů by měla v roce 2009 úspora času dosáhnout pro mnohé řidiče příjemných 73 minut.
„Jsme si vědomi toho, že náš průzkum nekalkuluje s uzavírkami či nehodami, se kterými je v reálném životě potřeba počítat. Je to prostý výpočet vzdálenosti a rychlosti, který ovšem těm zapomnětlivějším z nás připomíná jak se za poslední období změnila česká dálniční síť a jaké investice jsme museli vynaložit. Úspory desítek minut každého z nás jsou v makroekonomickém pojetí ohromné,“ říká k uvedeným číslům generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík.
Ne všude se časy zkracují
Tuzemská dálniční síť se opravdu za posledních několik let výrazně změnila, ovšem změnila se i jejich vytíženost. Zvláště po vstupu do Evropské unie výrazně přibylo kamionů a nákladních automobilů. Nárůst však zaznamenala i osobní doprava. A právě zmíněné uzavírky a nehody, které jsou ve výpočtech opomenuty, mohou cestování řádně protáhnout. Zvláště pokud zvolíte naši bezesporu nejvytíženější tuzemskou komunikaci, dálnici D1, která jen stěží odolává každodennímu náporu desetitisíců vozidel. Dopravní kolaps a několikakilometrové fronty. Takový je častý obrázek na „déjedničce“. Neuplyne dne, aby v médiích neproběhla zpráva o vážné dopravní nehodě, která zkomplikovala situaci a narušila plynulý provoz. Pokud se přidá nějaká ta uzavírka či dopravní omezení, nervozita projíždějících, respektive popojíždějících řidičů prudce stoupá. Současný stav dálnice příliš nepřispívá k lepší a efektivnější mobilitě české veřejnosti.