Služebních cest loni přibylo

18.05.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 18. května (ČTK) - Počet služebních cest českých občanů se loni zvýšil o 1,4 procenta na téměř 3,8 milionu. O desetinu na 1,4 milionu se však oproti roku 2005 snížil počet služebních cest do zahraničí. Celkový nárůst tak je důsledkem cestování za pracovními povinnostmi po České republice; počet domácích služebních cest vzrostl o 10 procent na téměř 2,4 milionu. Vyplývá to z údajů ČSÚ a státní agentury CzechTourism.

Celkové výdaje na služební cesty vzrostly loni o pět miliard na 28 miliard Kč. Drtivou většinu, 21 miliard korun, nechali obchodníci v zahraničí, což představuje nárůst o tři miliardy. "Pokud jde o zvýšení výdajů v zahraničí, může se jednat o obchodní prezentace firem, které následně investice do ČR přinesou, a to několikanásobně vyšší," uvedla mluvčí CzechTourismu Karin Šeligová.

Jedním z důvodů poklesu počtu zahraničních cest a také zvýšených nákladů, může být podle Šeligové i prodlužující se pobyt. "Počty cest do zahraničí se sice snížily, ale vzrostla jejich délka," uvedla Šeligová. Zatímco v roce 2005 český obchodník zůstával pracovně v zahraničí v průměru 3,7 noci, loni to bylo 4,2.

Stále důležitější roli také hraje internet a konferenční hovory, které se uskutečňují přímo z kanceláře. Během telekonference je možné hovořit s více partnery, ať se nacházejí kdekoliv na zeměkouli. "To samozřejmě ušetří manažerovi čas i finanční náklady na cestu," řekla Šeligová.

Naopak výhodou České republiky jsou krátké vzdálenosti a relativně dobré spojení mezi největšími městy. Jako příklad uvedla Šeligová moderní vlaky pendolino, které jezdí mezi Prahou, Brnem a Ostravou.

Nejvíce obchodníků a manažerů míří do Prahy a Jihomoravského kraje, u zahraničních cest jsou to především okolní státy a také Francie a Nizozemí. Zajímavostí je to, že na služebních cestách dominují muži. U domácích cest tvořily ženy necelou pětinu; u zahraničních cest mají ženy s desetinovým podílem ještě horší bilanci.

Cesty za obchodem a dalšími pracovními povinnostmi jsou významnou součástí cestovního ruchu. Patří do tzv. kongresové a incentivní turistiky, která je pro podnikatele v cestovním ruchu velmi lukrativní. Manažer na služební cestě utrácí mnohem více peněz, než běžný turista.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK