Přechod k elektronickým letenkám, které mohou společnostem ušetřit miliony dolarů, začal již před více než deseti lety. Lídrem v zavádění elektronických letenek jsou Spojené státy. Podle údajů IATA je 96 procent veškerých letenek vydaných aeroliniemi v USA elektronických.
ČSA podle mluvčí Daniely Hupákové intenzivně pracují na přechodu z papírových letenek na elektronické a jejich podíl v podstatě pořád stoupá. Například v březnu 2006 tvořil podíl prodaných elektronických letenek 41 procent, v lednu 2007 to bylo již 62 procent.
IATA dodává papírové letenky většině leteckých společností mimo USA. Na konci letošního roku však chce tuto službu přestat poskytovat. Aerolinie, které budou chtít papírové letenky, je budou moci nadále poskytovat, avšak jejich dodávky budou nákladné, uvedl mluvčí IATA Steven Lott.
Hupáková dodala, že na zasedání IATA v červenci ve Vancouveru budou firmy požadovat odklad tohoto termínu. Ne vždy je možné elektronické letenky poskytnout, protože ne všude jsou lidé vybaveni počítači.
IATA odhaduje celkové úspory z přechodu na elektronické letenky kolem tří miliard dolarů ročně (62,6 miliardy Kč). V průměru aerolinie za zpracování papírové letenky utratí deset dolarů, za zpracování elektronické však pouze dolar. To přispívá k rostoucí oblibě těchto letenek u amerických aerolinií, které se snaží co nejvíce snížit náklady. Díky elektronickým letenkám mohou také cestující na letištích využít samoodbavovací kiosky, což znamená pro firmy další úspory.
U americké letecké společnosti Northwest Airlines musejí zákazníci, kteří chtějí vystavit papírovou letenku, zaplatit navíc 50 dolarů, tedy něco přes 1040 Kč. Firma tak chce odradit klienty od těchto požadavků. Podle viceprezidenta distribuce a e-commerce aerolinií Ala Lenzy nyní papírové letenky činí dvě procenta vydaných letenek firmy. Podobné je to i u United Airlines. Poplatek za papírovou letenku v případě, že je možné ji nahradit elektronickou, vyžadují také American Airlines.
Zatímco americké a čínské aerolinie téměř odstranily papírové letenky, letecké společnosti například v některých částech Afriky a Blízkého východu stále ještě užívají papírové doklady. Mluvčí UAL Robin Urbanská agentuře Reuters řekla, že americké aerolinie budou muset nabízet papírové letenky, dokud jejich partneři, se kterými mají dohodu o sdílení kódů, nepřestanou papírové letenky vydávat také.