Martin Dokoupil ze společnosti Incoma Consult dnes v Praze na konferenci Food & Quality uvedl, že podle průzkumu se 86 procent spotřebitelů při nákupu potravin rozhoduje podle doby jejich trvanlivosti. Předchozí zkušenost s potravinami je důležitá pro 83 procent zákazníků. Nižší cena je se 72 procenty až na třetím místě.
"Čeští spotřebitelé věnují více pozornosti kvalitě potravin, za kterou jich je 70 procent ochotno zaplatit více peněz," uvedl Dokoupil, který zároveň upozornil, že podle průzkumu přibližně pětina spotřebitelů v posledních pěti letech kvůli nízké kvalitě potravin změnila prodejny, do kterých chodí pravidelně nakupovat.
Obchodníci měli problémy s kvalitou prodávaných potravin hlavně předloni. Státní zemědělská a potravinářská inspekce tehdy v 18 prodejnách obchodních řetězců odhalila manipulaci s dobou trvanlivosti a prodej prošlých potravin a zkaženého masa.
Nicméně podle průzkumu společnosti Incoma Consult zhruba 70 procent spotřebitelů v současné době míní, že v českých obchodech se prodávají kvalitnější potraviny než před pěti lety.
Jako hlavní nákupní místo potravin uvedlo hypermarket 39 procent českých domácností, což je dosud nejvyšší výsledek. Preference diskontních prodejen činí 24 procent a supermarket uvedlo jako své hlavní nákupní místo 15 procent dotázaných spotřebitelů.
Naopak při nákupu čerstvých potravin, zejména masa a masných výrobků, roste na tuzemském trhu význam menších a specializovaných prodejen. "Například čerstvé maso nakupuje v menších prodejnách, jako jsou samoobsluhy či řeznictví, polovina zákazníků a tento podíl trvale roste již od roku 2003," řekl Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research.
Češi se při výběru prodejny, ve které nakupují většinu potravin, řídí hlavně její polohou, cenami a nabídkou zboží. Lidé tvrdí, že čerstvost a kvalita potravin je pro ně stejně důležitá jako ceny. "To v praxi znamená, že na nízké ceny a slevy lze velké množství zákazníků nalákat, ale nekvalitními či málo čerstvými potravinami jich lze mnoho ztratit," upozornil Skála.