Ekonom: Vláda chce získat peníze na dálnice z rezerv ministerstev

23.05.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 23. května (ČTK) - Vláda zvažuje nový plán, jak získat do veřejných rozpočtů dalších deset miliard korun na výstavbu dálnic. Premiér Mirek Topolánek a ministr financí Miroslav Kalousek by tyto peníze rádi dostali z rezervních fondů jednotlivých ministerstev, která za dva roky nastřádala z ušetřených peněz téměř 50 miliard korun. Ve svém čtvrtečním vydání to píše týdeník Ekonom.

Vláda však zatím nemůže na tyto peníze dosáhnout. Ministerstvům je začala nechávat už sociálnědemokratická vláda, aby resorty na konci každého roku překotně neutrácely v obavě, že o přidělenou sumu na daný rok přijdou. K tomu, aby mohly být peníze ministerstev použity, bude nutné schválit ve sněmovně novelu zákona o rozpočtových pravidlech, která by kabinetu umožnila více zasahovat do nakládání s těmito rezervními fondy. Návrh novely by měl být připraven v červnu nebo v červenci.

Na výstavbu dálnic by však vláda mohla použít jen část těchto rezerv. Na dvě třetiny z celkové sumy v rezervních fondech nemůže sáhnout, resorty je mají připraveny především na projekty spolufinancované Evropskou unií, píše Ekonom.

U každého resortu je přitom výše rezerv i podíl určený na evropské projekty jiný. Například ministerstvo zemědělství, které má zřejmě ušetřeno nejvíc, 17 miliard korun, počítá s 15 miliardami na spolufinancování evropské zemědělské politiky. V jiných institucích je ale volných peněz víc. Všechny dohromady by ministerstvu financí výrazně pomohly při sestavování státních financí.

"Jde asi o patnáct miliard korun a z nich by se většina, přibližně deset až dvanáct miliard korun, přesunula do Státního fondu dopravní infrastruktury," potvrdil Ekonomu náměstek ministra financí Eduard Janota.

Podle některých informací by takový převod peněz do poloprázdného fondu dopravní infrastruktury dovolil nespěchat s prodejem akcií elektrárenské společnosti ČEZ a počkat si na jejich co nejvýhodnější cenu. Peníze z této privatizace by později šly částečně opět na dopravní stavby.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK