ÚOHS: Na satelity ve druhé etapě mýtného musí stát vypsat tendr

25.05.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Brno 25. května (ČTK) - Pokud bude chtít ministerstvo dopravy zapojit do systému silničního mýta také satelit, musí na zakázku vypsat nové výběrové řízení. Jestli zůstane pouze u současné mikrovlnné technologie, smí bez další soutěže mýtné na silnicích první třídy dobudovat firma Kapsch, která zajišťovala první etapu. Vyplývá to ze stanoviska, které ministerstvu tento týden odeslal Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), řekl mluvčí úřadu Kristián Chalupa.

Mýtné se zatím v ČR vybírá na téměř 1000 kilometrech dálnic a rychlostních silnic. Stát dal v první etapě přednost mikrovlnné technologii. Výstavba bran byla ale komplikovaná, a proto se pro druhou fázi uvažovalo o satelitu. Podle některých odborníků je technologie modernější a přitom nevyžaduje brány. Náměstek ministra dopravy Jiří Hodač před deseti dny uvedl, že by měl být systém pro druhou etapu vybrán do měsíce.

Takzvaný hybridní systém, tedy kombinace mikrovln a satelitu, nebyl v původní smlouvě s Kapschem sjednán, šlo by tedy o novou veřejnou zakázku, míní mluvčí Chalupa. Ministerstvo by v takovém případě muselo zadat řádné výběrové řízení s uveřejněním, aby se mohli přihlásit i další zájemci.

Ministerstvo se na antimonopolní úřad obrátilo proto, aby se ujistilo, že přechod z mikrovlnné na hybridní technologii není porušením původní smlouvy s Kapschem. Výběr firmy Kapsch loni řešil ÚOHS, tendrem se zabývaly také soudy a Evropská komise. Podle neúspěšných uchazečů vyhrál Kapsch neprávem. Žádná z institucí to ale nepotvrdila.

Mýtné na českých dálnicích a rychlostních silnicích funguje od 1. ledna 2007. Dosud se vybraly přes dvě miliardy korun. Alespoň část další etapy by měla začít fungovat v lednu 2008. Zpoplatnění by se podle posledních informací mělo v této fázi týkat nepoměrně menší části než původně plánovaných 1200 kilometrů.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK