Mýtné se zatím v ČR vybírá na téměř 1000 kilometrech dálnic a rychlostních silnic. Stát dal v první etapě přednost mikrovlnné technologii. Výstavba bran byla ale komplikovaná, a proto se pro druhou fázi uvažovalo o satelitu. Podle některých odborníků je technologie modernější a přitom nevyžaduje brány. Náměstek ministra dopravy Jiří Hodač před deseti dny uvedl, že by měl být systém pro druhou etapu vybrán do měsíce.
Takzvaný hybridní systém, tedy kombinace mikrovln a satelitu, nebyl v původní smlouvě s Kapschem sjednán, šlo by tedy o novou veřejnou zakázku, míní mluvčí Chalupa. Ministerstvo by v takovém případě muselo zadat řádné výběrové řízení s uveřejněním, aby se mohli přihlásit i další zájemci.
Ministerstvo se na antimonopolní úřad obrátilo proto, aby se ujistilo, že přechod z mikrovlnné na hybridní technologii není porušením původní smlouvy s Kapschem. Výběr firmy Kapsch loni řešil ÚOHS, tendrem se zabývaly také soudy a Evropská komise. Podle neúspěšných uchazečů vyhrál Kapsch neprávem. Žádná z institucí to ale nepotvrdila.
Mýtné na českých dálnicích a rychlostních silnicích funguje od 1. ledna 2007. Dosud se vybraly přes dvě miliardy korun. Alespoň část další etapy by měla začít fungovat v lednu 2008. Zpoplatnění by se podle posledních informací mělo v této fázi týkat nepoměrně menší části než původně plánovaných 1200 kilometrů.