Jihomoravané preferují rodinné domky
V jihomoravském kraji bylo v minulých letech stavěno více nových rodinných domků než bytů. Loni se však tento trend překvapivě obrátil. Způsobila to celá řada faktorů, tím nejdůležitějším byl především nedostatek pozemků v Brně. Ve statistice letošního prvního čtvrtletí však rodinné domy nad počtem bytů znovu převážily. Nejnovější čísla Českého statistického úřadu jasně signalizují, že mezi lidmi na jižní Moravě rodinné domy neztrácí na atraktivnosti. Úřady vydaly skoro šest set povolení k výstavbě rodinných domů, k bytům jich bylo o téměř dvě sta méně. Nad stavbou nových bytů převažuje v kraji i modernizace bytového fondu, do níž se pustilo 1686 domácností. To je vůbec nejvyšší údaj mezi kraji.
Jihomoravskému kraji se ve stavebnictví daří i v celorepublikovém srovnání. V prvních třech měsících roku 2007 začali stavbaři na jižní Moravě budovat 1265 bytů, což je mezi kraji druhý nejvyšší počet po středních Čechách. Stavebnictví se tedy daří, a to přestože ceny nových bytů i domků rostou a nutno říci, že porostou i nadále. Důvodem vysokého zájmu o vlastní bydlení jsou nízké úrokové sazby úvěrových produktů určených k financování bydlení, zvyšující se nájemné a hlavně fakt, že bydlení si nyní pořizují populačně silné sedmdesáté ročníky.
Kromě stavebnictví se v Brně daří i elektroprůmyslu. V pondělí 21. května byla totiž podepsána smlouva mezi společnostmi ABB a Elektromont Brno na dodávku kompletního elektrobalíku pro novou továrnu korejské automobilky Hyundai Motor Company v Nošovicích na Ostravsku. Celková hodnota zakázky je kolem 30 miliard korun, což z ní dělá jeden z největších kontraktů v historii ABB u nás. K této zakázce pomohly společnosti ABB především dobré reference a zkušenosti z předchozích podobných projektů, jako byly nové továrny TPCA v Kolíně či sestra Hyundai - KIA v Žilině.
Brněnské letiště přivítá nový spoj
Nová odletová hala brněnského letiště sbírá úspěchy a ocenění. Po titulu Stavba Jihomoravského kraje roku 2006 ji za výjimečnou stavbu označila porota čtrnáctého ročníku soutěže Grand prix architektů. To však není jediná událost, která stojí za zmínku. Kromě toho je na obzoru i nová linka. Na letošní léto je naplánováno spuštění pravidelné letecké spojení mezi Brnem a Moskvou. S ruskou stranou se na tom dohodli zástupci Brna a Jihomoravského kraje. Po Praze a Londýně se Moskva stane třetí destinací s pravidelným leteckým spojem z brněnského letiště. Zavedení linky mezi Brnem a Moskvou napomohlo nedávné zrušeno spojení z Moskvy do Bratislavy. Provozovatel linky, slovenské aerolinie, se dostal do finančních problémů a v březnu na ně bratislavský soud vyhlásil konkurz.
Kdo a v jaké míře bude novou linku využívat, to bude záležet především na ceně letenek. Přestože o ní můžeme zatím jen spekulovat, je tomuto spoji předpovídána solidní budoucnost. Rozhodně růžovější, než tomu bylo u nedávno zrušené linky do Mnichova. Moskva, resp. celý východní trh, totiž skýtá velký potenciál. A to nejen turistický, ale především obchodní, což by mělo zajistit dostatečnou vytíženost spojů.
V současné době jsou cestující odkázání především na Prahu, ovšem nejen pro jihomoravské pasažéry může být cesta na či z pražského letiště poněkud komplikovaná. Ovšem spojení Moskvy z brněnskou metropolí nepřinese pouze větší komfort turistům, ale přímá linka přispěje i k pohodlnějšímu cestování potenciálním obchodním partnerům, kteří se rozhodnou investovat v jihomoravském kraji.