Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech v platném znění stanoví mimo jiné výčet příjmů a výdajů státního rozpočtu. Mezi nejvýznamnější příjmy státního rozpočtu patří daňové příjmy, kterými jsou například výnosy z daní, clo nebo pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti. Další část tvoří tzv. nedaňové a kapitálové příjmy a přijaté dotace.
Státní rozpočet nemá pouze příjmovou, ale také výdajovou část. Výdaje státního rozpočtu lze rozčlenit na běžné a kapitálové. Mezi běžné výdaje patří například výdaje na činnost organizačních složek státu, výdaje na sociální dávky, státní podporu stavebního spoření, státní příspěvek penzijního připojištění nebo třeba odvody vlastních zdrojů ES do rozpočtu EU.
Daně versus dávky
Zatímco daně v největší míře státní rozpočet plní, naopak jeho největší výdaje jsou na sociální výdaje, kterými jsou např. dávky důchodového pojištění, dávky nemocenského pojištění, dávky státní sociální podpory, dávky sociální péče, ostatní sociální dávky či výdaje na podporu v nezaměstnanosti. Z tohoto výčtu je zřejmé proč jsou právě sociální výdaje státu velmi ožehavým a diskutovaným problémem. Také návrh vládní reformy financí předpokládá v tomto směru značné omezení výplaty a výše dávek, aby zbytečně nezatěžovaly státní rozpočet.
Daně jako hlavní zdroj příjmů
Daně slouží státu k získání potřebných finančních prostředků, které může dále rozdělovat třeba právě na výše zmíněné sociální dávky. Daně můžeme rozdělit na příjmové, majetkové a nepřímé. A právě příjmové daně a nepřímé daně (DPH a spotřební daně) tvoří většinu příjmů státního rozpočtu, proto stejně jako otázka sociálních dávek, tak také otázky o výši daní jsou vždy velmi diskutované, zvláště když přijde řeč na jejich možné snížení. Pokud totiž dojde ke snížení určité daně, musí se hledat možnosti, jak státní rozpočet buď naplnit jinak, nebo jak omezit stávající výdaje, tedy ušetřit.
Ministerstvo financí každý měsíc zveřejňuje informace o příjmech a výdajích státního rozpočtu. Tyto informace lze získat na jeho internetových stránkách. I když tyto informace jsou určitě zajímavé, pro nás asi nejzajímavější budou právě údaje o tom, jakou částku firmy a lidé na daních v posledních letech odvedli.
Téměř u všech daní dochází meziročně ke zvyšování jejich odvodu. Podíváme-li se třeba na daň z přidané hodnoty, která tvoří významnou část příjmů státního rozpočtu, dosahovalo její inkaso v roce 2000 více než 145 mld korun zatímco v loňském roce to již bylo přes 217 mld korun.
Inkaso daní z příjmů se také zvyšovalo, ovšem v roce 2006 a to především u daně z příjmů fyzických osob -podnikatelů došlo ke snížení inkasa této daně. Toto snížení by mohlo vysvětlit zavedení společného zdanění manželů, kdy jak u fyzických osob podnikatelů, tak i zaměstnanců došlo ke snížení či alespoň ke zpomalení růstu výše odvodů. Společné zdanění manželů, které je výhodné pro rodiny, kdy jeden člen vydělává více a druhý méně, případně nic (manželka na rodičovské dovolené), se tak promítlo do snížení odvodu daně z příjmu fyzických osob.
Tabulka č. 1: Přehled vývoje inkasa uvedených daní v ČR v letech 2000 - 2006 (v mil. Kč)
Daň | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Daň z přidané hodnoty | 149 908 | 151 886 | 155 209 | 164 856 | 184 320 | 208 413 | 217 784 |
Daně spotřební | 70 879 | 76 299 | 79 485 | 84 179 | 95 841 | 110 491 | 119 535 |
Daň z příjmů PO | 58 088 | 75 940 | 90 737 | 96 978 | 106 526 | 137 432 | 128 865 |
Daň z příjmů - § 36 | 16 146 | 18 045 | 16 755 | 20 625 | 12 098 | 11 242 | 14 003 |
Daň z příjmů FO - podnikatel | 16 546 | 18 796 | 21 901 | 22 131 | 24 040 | 26 583 | 17 854 |
Daň z příjmů FO - zaměstnanci | 72 749 | 78 530 | 86 591 | 94 653 | 102 627 | 110 662 | 111633 |
Daň silniční | 5 587 | 5 283 | 5 512 | 5 738 | 5 509 | 5 191 | 5 428 |
Daň dědická | 122 | 112 | 86 | 100 | 100 | 103 | 124 |
Daň darovací | 413 | 475 | 601 | 648 | 818 | 510 | 604 |
Daň z převodu nemovitostí | 5 439 | 5 834 | 7 171 | 8 025 | 9 461 | 7 494 | 7 788 |
Daň z nemovitostí | 4 455 | 4 353 | 4 576 | 4 840 | 4 948 | 4 987 | 5 017 |
Ostatní položky | 4 455 | 4 466 | 5 147 | 4 923 | 5 099 | 5 252 | 4 977 |
Celkem | 400 787 | 440 201 | 473 771 | 507 696 | 551 387 | 628 360 | 633 614 |
Zdroj: MFCR
Závěrem ještě několik čísel, které doloží důležitost výběru daní. V roce 2006 byly, podle zákona o státním rozpočtu na rok 2006, stanoveny příjmy státního rozpočtu na 884 mld Kč. V tomto roce dosáhlo inkaso daní 663,6 mld korun, o rok dříve byly příjmy státního rozpočtu stanoveny na 824 mld korun a inkaso daní dosáhlo v roce 2005 přes 628 mld korun. A mohli bychom takto pokračovat dále. A přiřadíme-li k daním i povinné odvody, tj. sociální pojištění a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti, které i tak jsou podle platné rozpočtové sklady součástí daňových příjmů, tvoří tyto příjmy většinu příjmů státního rozpočtu.