"Ministerstvo financí potřebuje 33 miliard korun, které získá prodejem přibližně 5,7 procenta akcií. V současné době má v plánu prodat pouze toto množství," řekl listu zdroj obeznámený s transakcí.
Mluvčí MF Ondřej Jakob na dotaz HN pouze uvedl: "Vláda rozhodla o prodeji sedmi procent akcií. Vláda může také kdykoli toto usnesení změnit."
Ministerstvo financí podle HN rovněž změnilo způsob prodeje. Ministr Miroslav Kalousek chtěl původně využít při prodeji přes burzu prostředníka. Od tohoto plánu ustoupil. Nově počítá s tím, že akcie bude postupně pouštět na burzu, kde si je v rámci limitů stanovených Evropskou komisí bude kupovat samotný ČEZ. Zmíněná transakce však potrvá poměrně dlouho, podle odhadů nejméně šest měsíců, resort financí ovšem musí mít peníze mnohem dříve.
Výpadek příjmů, který tím státu vznikne, pokryje podle informací HN půjčka. "Nemáme stanovený žádný termín, kdy by peníze z privatizace měly přijít na účet. Kdyby nebylo možné realizovat prodej za férovou cenu, připadají v úvahu náhradní varianty naplnění příjmů fondu dopravy," řekl HN Jakob.
Stát musí sumu převyšující 30 miliard korun poslat Státnímu fondu dopravní infrastruktury nejpozději do konce letošního roku. Jinak hrozí, že se omezí výstavba a opravy některých komunikací.
Důvodem, proč stát ustoupil od plánované varianty, je obava ze sankcí Evropské komise. Stát totiž chce, aby pokud možno veškeré prodávané cenné papíry vykoupil samotný ČEZ. Stejný zájem má i firma. Avšak z právních rozborů, které si ČEZ nechal udělat, vyplynulo, že komise by mohla nákup akcií považovat za veřejnou podporu, píšou Hospodářské noviny.