Tatra připustila, že v armádním voze může být více dílů z ciziny

31.05.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Kopřivnice (Novojičínsko) 31. května (ČTK) - Vedení automobilky Tatra dnes poprvé připustilo, že podíl zahraničních součástek v chystaném nákladním voze TATRA T810 pro českou armádu může být vyšší než původně ohlášených 20 až 30 procent. Přibližně 70 až 80 procent sice skutečně dodají české společnosti, Tatra ale nemůže vědět, jestli tyto firmy nemají další subdodavatele ze zahraničí. Novinářům to dnes při prvním představení vozu řekl generální ředitel a předseda představenstva Tatry Ronald Adams. Tatra přitom získala státní zakázku na dodávku 556 vozů za 2,6 miliardy hlavně proto, že vláda chtěla podpořit český průmysl.

Postupem Tatry je rozhořčena hlavně Praga Hostivař, která měla podle svého vyjádření dodávat do automobilu převodovky a nápravy. Svůj spor s Tatrou předala k řešení arbitrážnímu soudu. "Praga nám dodala několik náprav, ale s jejich kvalitou jsme nebyli spokojeni. Žádný další kontrakt mezi naší firmou a Pragou neexistuje, takže se arbitráže neobáváme," řekl Adams. Praga tvrdí, že vinu za opoždění jejich zkušebních dodávek nese Tatra, která měnila své požadavky a dodávala nekvalitní polotovary.

Vozidlo podle Tatry splňuje všechny předpisy i požadavky české armády. Jde o třínápravový terénní automobil pro převoz materiálu a osob na silnicích i v terénu. Má trvalý pohon zadních náprav, připojitelný pohon přední nápravy a šestiválcový motor motor Renault. Speciální podvozek umožňuje namontovat na vůz i jiné nástavby, například skříňové karoserie nebo kontejnery.

O výrobu nákladních automobilů pro české vojsko měly dříve zájem i zahraniční firmy, například Renault, Iveco nebo Mercedes. Špidlova vláda ale v roce 2004 rozhodla, že zakázku bez výběrového řízení získá Tatra, aby stát pomohl českému průmyslu. Armádní analýza potvrdila, že přímé zadání zakázky neodporuje českému ani evropskému právu, protože jde o strategický vojenský materiál.

První vozy předá Tatra k testování armádě do poloviny června, ještě do konce roku by měly být kompletně hotovy první vozy. Většinu aut by měli vojáci dostat příští rok a poslední kusy v roce 2009.

Tatra je dlouholetým partnerem české armády, dodala jí už kolem 2500 hlavně těžkých terénních automobilů. V posledních letech se automobilka zmítala v krizi, propouštěla a prodávala své dceřiné firmy i majetek. Loni se její hospodaření otočilo, tržby se zvýšily o pětinu na 4,5 miliardy korun a o 300 kusů vzrostl i počet vyrobených automobilů. Za posledních šest měsíců firma přijala přes 500 lidí.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK