"Satelit bude na datové přenosy mezi kamionem a centrálním řídícím střediskem ve srovnání s mikrovlnným řešením finančně velmi náročný," uvedl například jednatel firmy Econsult Ivo Rýc.
Děkan dopravní fakulty ČVUT a šéf expertního týmu MD Petr Moos je ale přesvědčen, že přes zmíněný problém patří satelitní technologii budoucnost. Plošné využití technologie podle něj umožní, aby se mýtná infrastruktura stala základem pro široké spektrum telematických služeb.
V Evropě zatím satelit pro mýtné používá jen Německo. Na dálnicích tam platí mýto kamiony o hmotnosti 12 a více tun. Úspěšnost výběru je ale v Německu nižší než v Rakousku či na českých dálnicích, kde firma Kapsch vybudovala mikrovlnný systém s mýtnými branami.
I pro satelitní systém budou muset být vozidla vybavena palubní jednotkou. Hybridní palubní jednotka pro satelitní i mikrovlnný systém je několikanásobně dražší, než dnešní jednotka jen pro mikrovlny. Za tu skládají dopravci kauci 1550 korun.
Výrobu hybridní palubní jednotky chystá několik firem, její cena se odhaduje asi na 7000 korun. Při satelitním řešení se tak bude muset od dopravců za palubní jednotky na zálohách vybrat místo nynějších několika stovek milionů až několik miliard korun, píše Právo.