Ekonom: Zájem o vozy Škoda roste, automobilka chce zvýšit výrobu

07.06.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 7. června (ČTK) - Poptávka po vozech Škoda překonává naplánovaný objem výroby. Automobilka potřebuje v letošním roce vyrobit namísto původně plánovaných 580.000 vozů 616.000. V rozhovoru pro aktuální vydání týdeníku Ekonom to řekl člen představenstva Škody Auto Martin Jahn. Také poptávka na příští rok podle Jahna stoupá, napřesrok bude muset automobilka vyrobit více než 650.000 vozů. Tato situace bude vyžadovat jak maximální využití pracovní doby, tak další investice.

Investovat by se mělo především do navýšení kapacity a zvýšení automatizace v hlavním závodě v Mladé Boleslavi. Druhou oblastí je rozšíření výroby motorů v Mladé Boleslavi a rekonstrukce závodu ve Vrchlabí, uvedl Jahn. Objem investic by měl v pětiletém období dosáhnout 60 miliard korun, zhruba polovina by měla směřovat do zvyšování kapacity, obnovy a zvyšování produkce všech tří závodů.

V Mladé Boleslavi se také připravuje výroba dalšího čtyřválcového benzínového motoru, který se vyznačuje nižší spotřebou paliva a nižšími emisemi CO2. "Na konci letošního roku by měla být zahájena příprava výroby a od roku 2009 se začne vyrábět sériově," řekl Jahn týdeníku.

V případě závodu ve Vrchlabí zvažuje vedení automobilky dvě varianty. "První je, že by tam byla pouze montáž, což by vyžadovalo investice přes dvě miliardy korun. Druhou variantou je kompletní montážní závod včetně lakovny, což by znamenalo investice ještě mnohem větší," řekl Jahn.

Rozhodnutí o rekonstrukci Vrchlabí by vzhledem k očekávanému růstu zájmu o vozy Škoda mělo svou logiku, je potřeba si však uvědomit, že v rámci koncernu Volkswagen existují poměrně velké volné kapacity jak na Slovensku, tak v Německu, ve Španělsku i v Belgii, uvedl Jahn. Prosadit za těchto okolností tak velkou investici není jednoduché, dodal.

V oblasti snižování emisí teď Škoda Auto vedle výroby nového ekologičtějšího motoru urychluje vývoj vozu na stlačený zemní plyn. "Původně jsme mysleli, že budeme dělat jen jednu modelovou řadu na zemní plyn, buď Octavia nebo Roomster; teď už ale počítáme s tím, že na stlačený zemní budou vyvinuty vozy všech tří modelových řad - Octavia, Roomster i Superb," uvedl Jahn. Auta budou na trhu příští rok.

Kromě toho plánuje automobilka také vývoj nových modelových verzí, které nazývá Green Line. "Jde o auta, která mají sníženou spotřebu tím, že jsou lehčí, aerodynamičtější, mají úsporné motory, ale přesto to nejsou úplně jiná auta. Jsou to současné modely uzpůsobené tak, aby produkovaly výrazně méně emisí CO2. Ty budou na trhu také příští rok," řekl Jahn.

Ještě letos začne Škoda do Švédska dodávat vozy na tzv. FlexiFuel, což je směs obsahující 85 procent bioetanolu. S dodávkami na český trh se zatím nepočítá.

Firma v prvním čtvrtletí zvýšila výrobu meziročně o 15,5 procenta na 150.000 vozů, v celém loňském roce Škoda vyrobila 556.433 aut. V dubnu se ve Škodě Auto uskutečnila stávka kvůli nové kolektivní smlouvě. Od května automobilka zavedla mimořádné sobotní směny.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK