... práva na používání ochranných známek. Rozhodnutí se nicméně netýká přímo zlatého moku.
Soud první instance EU v úterý rozhodl, že u produktů, jako jsou trička nebo grilovací omáčky, může Anheuser-Busch používat své ochranné známky "Bud" a "Budweiser".
Budějovický Budvar nicméně uvedl, že rozhodnutí soudu nijak neohrožuje jeho akvitivy v zemích Evropské unie, neboť v klíčové oblasti - pivo a podobné výrobky - protistrana svou přihlášku ochranných známek stáhla.
"Výrobky ostatních tříd nejsou pro Budějovický Budvar předmětem podnikání. Dnešní rozhodnutí tedy nejsou z hlediska prodeje piva z Budějovického Budvaru podstatná," uvedl Budvar ve zprávě.
Budvar má nyní dva měsíce na to, aby podal proti verdiktům odvolání k Evropskému nejvyššímu soudu.
Státem ovládaná budějovická firma ve zprávě dodala, že možnost odvolání zváží.
"Aktuální rozhodnutí soudu v Lucemburku ve věci komunitárních ochranných známek nemají žádný vliv na platnost ochranných známek, které má Budějovický Budvar z minulosti platně zaregistrovány v jednotlivých státech Evropské unie na národní úrovni," citovala zpráva právničku Budvaru Helenu Lejtnarovou.
Anheuser-Busch prodává piva značek "Budweiser" a "Bud Light", zatímco Budvar používá značku "Budweiser Budvar". Český pivovar navíc prodává silný ležák pod názvem "Bud Super Strong".
BUDOVÁNÍ ZNAČKY
Anheuser-Busch uvedl, že rozsudek neovlivní jeho podnikání v Evropě, kde má práva ke značkám "Budweiser" a "Bud" ve 23 ze 27 zemí Evropské unie. Budvar ovšem drží Česko a Německo.
"Propagační položky nadále hrají důležitou roli v budování značek Budweiser a Bud, jež Anheuser-Busch poprvé vyvinul před více než 130 lety," uvedl ve zprávě prezident a generální ředitel Anheuser-Busch International Tom Santel.
"Tato rozhodnutí jsou rovněž významná proto, že uznávají Anheuser-Busch jako právoplatného vlastníka jména Bud a Budweiser a ustavují ochranné známky mimo pivní kategorii," řekl Santel.
České vlády se v minulosti myšlence privatizace Budvaru opakovaně vyhýbaly v obavách, že by jej koupil právě Anheuser-Busch a firma by přišla o obchodní značku nebo o své postavení na exportních trzích. Kabinet Mirka Topolánka ovšem o prodeji společnosti uvažuje.
Budvar vykázal za loňský rok tržby 2,5 miliardy korun.
Anheuser-Busch ovládá zhruba polovinu amerického trhu, přičemž Bud Light je ve Spojených státech nejprodávanější značkou piva. Kolem 30 procent výstavu prodává v Evropě.
[PRAHA/Reuters/Finance.cz]