Podle ředitele firmy Kapsch Karla Feixe je maďarský podíl na zaplaceném mýtu překvapivý. "Je vidět, že jejich kamiony na cestě do západní Evropy dávají před průjezdem Rakouskem spíše přednost severní trase přes Českou republiku," řekl.
Na nejvytíženější dálnici D1 z Brna do Prahy tvoří maďarské platby celých sedm procent. Ve srovnání s platbami od německých kamionů je to téměř třikrát více. Na D8 směrem na Ústí nad Labem se Maďaři podílejí na mýtném více než osmi procenty, největší podíl si ale drží na D2, kde platí 14 procent z celkově zaplaceného mýtného.
Polské kamiony jezdí, na rozdíl od Maďarů, do Německa raději přes Plzeň. Nejvíce však platí na mýtném na hradecké dálnici D11, kde se jim dokonce podařilo narušit blok českých a slovenských dopravců a vklínit se na druhé místo s více než 16procentním podílem. Na všech ostatních dálnicích dominují Češi a Slováci.
Celkem dopravci zaplatili na mýtném za pět měsíců provozu přes 2,2 miliardy korun, přičemž nejsilnějším měsícem byl květen se 478 miliony korun. Náměstek ministra dopravy Jiří Hodač odhadl v úterý celkový roční výnos mýtného na necelých pět miliard.
V systému je nyní zaregistrováno téměř 190.000 kamionů; převažují zahraniční kamiony, kterých je 117.000. Kromě Čechů, Slováků, Maďarů a Poláků používají nejvíce českou dálniční síť Němci, Rumuni a Litevci.
Mýtné se v ČR vybírá zatím na necelých tisíci kilometrech dálnic a rychlostních silnic; povinnosti platit podléhají kamiony o hmotnosti 12 tun a více. Ministerstvo nyní uvažuje o rozšíření systému na silnice nižších tříd a nechává si proto zpracovávat několik analýz výnosnosti. Do budoucna by se také měla rozšířit povinnost platit i na vozidla nad 3,5 tuny.