Klesá také průměrný čas, který lidé tráví denně ve společnosti televizních programů. Letos v dubnu se lidé dívali podle peoplemetrového měření ATO-Mediaresearch na televizi dvě hodiny a 59 minut denně, což je nejméně ve srovnání se stejnými měsíci od roku 2003, kdy lidé věnovali televizním pořadům v průměru kolem 3,5 hodiny denně.
Snižuje se i počet dospělých, kteří televizi sledují. Nejvíce lidí sleduje televizi v zimních měsících, nejméně v letních. Zatímco v prosinci 2002 se podle údajů ARBOmedia v průměru na televizi denně dívala asi pětina dospělých, letos v zimě to bylo zhruba o čtyři procenta méně. Nejvyšší měsíční sledovanost v letech 2003 až 2005 dosahovala asi 17 procent dospělých denně.
Poklesu jsou si vědomy i soukromé televize. "Tento pokles je v České republice výjimečný, protože přesahoval deset až 12 procent. Je to absolutní výjimka v celé Evropě. Myslím, že to pocítily všechny televize," citovaly nedávno Hospodářské noviny výkonného ředitele Primy Petra Chajdu.
Wolde míní, že pokles je mimořádný a dočasný. "Není to nic kritického, není to tak, že by televize odcházela z trhu," řekl dnes novinářům marketingový ředitel ARBOmedia Štěpán Wolde. Agentura mimo jiné prodává reklamní čas v České televizi. Čisté výdaje na televizní reklamu podle odhadu ARBOmedia naopak letos stoupnou o 3,3 procenta na 8,7 miliardy, což je přes 48 procent celkových výdajů firem na reklamu.
"Domnívám se, že si za to televize mohou samy," podotkl Wolde k menšímu zájmu lidí o TV pořady. Podle něj totiž divák nemá již delší dobu z čeho moc vybírat. Televize nabízí a nabízely stejné formáty, například původní televizní seriály.
Loni na podzim například Nova a Prima vysílaly díly svých seriálů každý den od pondělí do čtvrtka od 20:00, původní seriály vysílal zároveň i tradiční výrobce ČT. Prima vysílá své dva seriály od pondělí do čtvrtka i v současné době, vlastní seriály mají ve schématu i ČT a Nova.
Naopak v předchozích letech byla sledovanost nadprůměrně vysoká, uvedl Wolde. Zasloužily se o to nové formáty, které televize nabízely. Kromě původních seriálů na komerčních stanicích, s nimiž začala Prima na jaře 2005, to byly například i pořady na bázi reality show.
Podle Woldeho navíc je klesající trend obvyklý poté, co se změní způsob průzkumu sledovanosti. Současné peoplemetry se začaly používat v roce 1997 a průzkum do dubna 2002 zajišťovala společnost Taylor Nelson Sofres Media. Také po tuto dobu sledovanost televizí spíše klesala. Po startu druhého projektu peoplemetrového měření v roce 2002, který do současné doby zajišťuje firma Mediaresearch, se sledovanost jednorázově zvýšila a od té se doby opět snižuje.
Současný trend se ale může podle Woldeho brzy změnit. "Bude hodně záležet na tom, s čím televize přijdou na podzim," podotkl. Prima mimo jiné chystá třetí řadu reality show VyVolení, ČT se pustí do pokračování své taneční show StarDance...když hvězdy tančí, lákadla pro diváky chystá i Nova.